Zekerheid krijgen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Hoe kan je zekerheid krijgen over de staat van je ziel? Ik heb in de kerk weleens indrukken van Gods heiligheid en mijn zwakheid. Soms lig ik wakker, bang om te sterven. Ik sta serieus in het leven en hoor graag ‘stevige' preken. Maar is dat genoeg? Ik moet het toch Zelf uit Zijn mond horen, dat ik ben verlost en God mij heeft welgedaan? Hoe kan ik dat weten? Ik lees graag een preek of een goed boek. Maar dat is toch niet genoeg? Hoe kan ik weten of ik zondekennis heb? Moet ik dan 's nachts wakker liggen?

Van een 16-jarige jongere.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Mag ik je eerst iets vragen? Wat zoek je nu? Zoek je zekerheid? Of zoek je de HEERE? Dat is niet zomaar een vraag, maar van je antwoord hangt veel af. Want wanneer je zekerheid zoekt zul je die niet vinden. Want zekerheid vind je nergens. In je hart niet en in de wereld niet. Daarom is het tweede dat ik noemde zo belangrijk. Namelijk je hart te onderzoeken ( 2 Korinthe 13:5) waar het je  (uiteindelijk) om gaat. Als het je, als een arme zondaar, om de HEERE te doen is en je Hem zoekt, dan vind je ook zekerheid in en door het zoeken van de Heere Christus. Want de zekerheid die jij bedoelt is alleen in de gemeenschap met Hem te ontvangen.

De Mond van de HEERE is Zijn Woord. Hij buigt Zich door Zijn Woord naar ons toe en spreekt op menselijke wijze. Zodat we kunnen begrijpen wat Hij zegt. En de HEERE spreekt steeds klare taal als het om de Boodschap van Gods heil gaat. Hij zegt: “Zoek Mij en leef”! Amos 5:4,6.  Jesaja 45: 19. Ps. 40: 17,18.

Zondekennis: Wanneer de HEERE door Zijn Geest komt te werken in je hart dan ruimt Hij je hart op. Dat wil zeggen, dat Hij je gaat overtuigen van zonde. Maar zondekennis gaat altijd samen met kennis aan de HEERE. De HEERE doet altijd een tweezijdig werk. Hij schenkt naast kennis van God ook zelfkennis. Die twee gaan in dit leven steeds samen. Hoe meer ik de HEERE leer kennen, hoe groter zondaar ik word. Zoek daarom de HEERE! Niets en niemand anders. Lees veel Zijn Woord. Want daarin openbaart God Zich. Dat is toch het Woord waar de Heilige Geest de Auteur van is. Denk er om: “Wie Hem needrig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren”. Ps. 32:8.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid