Onregelmatige cyclus

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 en mijn cyclus is erg onregelmatig. Het laatste half jaar hou ik het bij en varieert het van de 25 dagen tot 43 dagen. Wel is mijn menstruatieperiode altijd hetzelfde (eerste twee dagen hevig, daarna minder, totaal vijf dagen). Ik weet dat de pil een oplossing zou zijn, maar ik heb twee vragen. De eerste: als ik na een tijdje stop met de pil, is mijn cyclus dan beter dan voorheen, of valt het dan weer terug in het 'oude schema'? En de tweede vraag: is er ook een andere optie dan de pil? Een ander tabletje, of bijvoorbeeld iets homeopatisch (hoeft niet)? Bijvoorbaat dank voor uw antwoord.

Antwoord

Je vraag is duidelijk en je geeft ook aan te weten wat de pil voor je kan betekenen. Wat het eerste betreft: het kan zeker zo zijn, dat wanneer je een jaar de pil gebruikt en dan stopt, jouw cyclus beter blijkt te zijn. Helaas is er echter geen garantie en kun je inderdaad ook terugvallen in het oude schema.

Wat het tweede deel betreft: er is een mogelijkheid om te proberen je wat regels te geven door b.v. een keer een ‘schoonmaakkuurtje’ te doen. Feitelijk zet je daarmee je hormonale klok een keer op 0. Wij gebruiken daarvoor primolut 5mg, 3d, 10 dagen, starten op dag 14 vanaf de eerste menstruatiedag gerekend, maar er zijn ook andere middelen. De bloeding komt een dag of 4 na het einde van de kuur, zodat de maand bij behandeling precies 28 dagen is. Met homeopathie heb ik wel enige ervaring, maar niet met deze indicatie.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch