Theologie studeren in vertrouwen

Ds. H.H. Klomp / 2 reacties

Vraag

Hoewel er al vragen gesteld zijn over 'roeping', heb ik na het lezen van die antwoorden en betreffende bijbelgedeelten toch nog mijn vraag. Indien mogelijk antwoord van een CGK-predikant. Sinds ik de Heere heb leren kennen heb ik best wel de drang om het evangelie te vertellen aan iedereen. Ook denk ik wel eens: zou ik geen theologie gaan studeren en zo predikant worden? Ik kan niet zeggen dat ik duidelijk een tekst o.i.d. heb waardoor God me heeft geroepen. Als ik echter nuchter nadenk vind ik theologie best een interessante studie. Qua vooropleiding zijn er geen problemen. Op dit moment volg ik een andere studie, ook leuk, maar wat je er mee kan worden lijkt me niet het 'einde.' Wat moet ik doen? Ik bid of de Heere me duidelijkheid wil geven. Moet ik in vertrouwen theologie gaan studeren? Of moet ik wachten tot de Heere me heel duidelijk roept. Als je 'zomaar' theologie hebt gestudeerd, is het veel lastiger om een baan te vinden, dan wanneer je doelbewust gaat studeren. Natuurlijk ben ik me ook bewust van de schaduwzijden van dit werk. En vraag me af: kan de Heere wel wat met mij in Zijn dienst? Predikant zijn kan alleen als je echt geroepen bent, daar ben ik van overtuigd en dan zal God je ook de genade daarvoor geven! Wat is de juiste weg?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om aan te sluiten bij je laatste zin: inderdaad je moet echt geroepen zijn om predikant te kunnen worden. Het is een heel mooi beroep/mooie roeping. Maar met al die mondige mensen in de kerk tegenwoordig is het niet altijd gemakkelijk. Daar kom je wel doorheen als je tenminste terug kunt vallen op die roeping en zending door de Heere. Dit is van levensbelang. Geestelijk gesproken, maar ook voor je gezondheid.

Hoe doet de Heere dat? Dat is een moeilijke vraag. Het kan met een krachtige tekst uit het Woord die aan je ziel wordt toegepast. Het kan ook op een geleidelijke manier. In die beide opties past ook wel het begin van een theologische studie zonder dat die bijzondere roeping al zo duidelijk is. Het is wel zo dat je gerichter gaat studeren wanneer die roeping van Godswege al gekend wordt.

Nogmaals: geen eenvoudige vraag omdat deze dingen zo heel teer en persoonlijk liggen tussen de Heere en jou. Wij kunnen toelichten, bijstaan, adviseren, maar er komt een moment waarop je alleen bent/moet zijn met de Heere. Het is een persoonlijke zaak. Maar als het uit de Heere is dan weet je het met overtuiging zeker.

Hopelijk  heb ik je een beetje verder geholpen. De Heere zegene je.

Groet,
Ds. H. H. Klomp

2 reacties
adj106
Sterkte in deze moeilijke, maar zeer belangrijke vragen. Leg het de Heere voor of HIJ tot je wil spreken wat Zijn weg is, dan zal Hij je ook de weg wijzen. Ik herken je vragen, studeer namelijk zelf in Apeldoorn, toch is het wel zo als je zeker mag weten dat God je roept je daar op terug kan vallen in de moeilijkere tijden ook tijdens de studie of als je predikant mag worden.
Annet76
Ik denk dat je ook best wat verder mag kijken dan alleen een roeping die je zou moeten krijgen om theologie te gaan studeren. Voor sommige mensen geldt dat en dat is mooi, maar voor anderen loopt het anders.

Als je vindt dat je echt geroepen moet zijn om predikant te worden en je voelt dat je die roeping (nog) niet hebt ontvangen, betekent dat volgens mij niet dat je geen theologie kunt gaan studeren. Als het een voorwaarde zou zijn om theologie te gaan studeren, zou wellicht meer dan de helft van de theologiestudenten afvallen.

Niet elke theologiestudent wordt overigens predikant, er zijn veel meer mogelijkheden met een theologiestudie. Denk bijvoorbeeld aan leerkracht in het voortgezet onderwijs, of iets dergelijks.
Ik denk dat niemand ‘zomaar’ theologie gaat studeren en doelen kunnen zich ook in de loop van de studie gaan ontwikkelen. Volgens mij hoeft dat niet allemaal vooraf al vast te staan.
Bovendien vind ik dat je een studie moet doen die dicht bij je hart ligt en als je het idee hebt dat theologie dat is, dan zou ik er gewoon voor gaan!

Succes