Schijnheilig voelen bij gebed

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Bidden vind ik belangrijk omdat het hoort bij het christen zijn, je praat met God. Toch voelt het niet goed. Ik belijd altijd mijn zonde bij God. Maar wanneer ik dit doe, voel ik mezelf schijnheilig. Schijnheilig omdat ik weet dat de volgende dag die dingen weer gaan gebeuren. Vooral op school gebeurt dit. En dat stopt niet, sommige dingen gebeuren onbewust. Ik twijfel soms daarom aan God hoelang Hij het volhoudt. Of Hij me soms ‘terugpakt’ met fouten die ik maak op bijvoorbeeld werk, thuis of op school. Ik weet dat Hij geduldig is, dit staat in bijvoorbeeld psalm 145. Toch blijf ik dan maar steeds met twee vragen zitten:

1. Hoe kan ik mijn zonden op de juiste manier belijden zonder mezelf schijnheilig te voelen tegenover God?

2. De twijfel aan God die ik nu steeds heb, wordt deze veroorzaakt door de duivel? Ik hoorde afgelopen zondag een preek die over de duivel ging. De dominee had het over Job, de duivel ging erg ver met hem. Als de duivel al zo ver met Job ging, hoe ver gaat hij dan met ons? Kan hij in de gedachten van mensen twijfel strooien zodat zoveel mogelijk mensen breken met God?

Antwoord

Dank voor de open vragen die je mij stelt in je jonge leven. Vragen waar je tegenaan loopt omdat het leven soms lastig en niet eenvoudig is. Het leven is een gevecht met jezelf, met de dingen om je heen en met de machten en boosheden in de lucht, zegt Paulus (Efeze 6:12). Misschien ervaar jij dat ook in je leven, op school, met je vrienden en vriendinnen. Overal ligt het op de loer.

Als je dan ‘onderuit’ gaat, je faalt, je belooft en je gaat weer de fout in, dan is het begrijpelijk dat je jezelf een huichelaar voelt. Je gebruikt het woord schijnheilig. Het woord betekent dat je jezelf mooier voordoet dan dat je in werkelijkheid bent. Als je op deze manier vlucht tot de troon van Gods genade dan ben je verkeerd bezig. God wil niet dat jezelf mooier voordoet dan dat je bent, dat doet de Farizeeër (Lukas 18:11). God maakt zijn kinderen oprecht (Psalm 1).

Oprecht wil niet zeggen dat je zonder zonde bent, was dat maar waar. Of toch wel? Ja, als we in Christus zijn dan ziet God onze zonden niet meer aan. In Hem zijn we rechtvaardig voor God (Rom. 4:5). Terwijl je helaas nog wel zonde doet, maar ze telkens aan Hem belijdt (Rom. 7:25). Hoe was het ook al weer; vergeef onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren. Zo leerde de Heere Jezus ons elke dag bidden toch (Math. 6:12)? Dan ben je niet schijnheilig maar eerlijk voor God (Ps. 32:5).

Jij moet leren leven van genade. Niets meer van jezelf verwachten, maar al je heil in Christus zoeken. Zo leert God het ons in Zijn Woord. Zo moet jij leren, door de Heilige Geest, dat het met jou nooit meer wat wordt als het van jou afhangt. In Hem en door Hem leven. Je afhankelijk weten van Zijn genade. Goed, daar heb je je hele leven voor nodig om dat meer en meer te leren.

Je tweede vraag is: twijfel aan God, wordt dat veroorzaakt door de duivel? Ja, hij zaait twijfel in ons hart en vindt daar een akker waarin het zaad valt. Twijfel is ongeloof. Ongeloof denkt klein van God en te groot van zichzelf. Leer je houvast te zoeken meer en meer in het Woord. Het Woord leert dat je God nooit tegen kunt vallen, Hij weet wat van Zijn maaksel is te (ver)wachten.

Het derde wat je aandraagt is dat je goed moet onderscheiden wat er gebeurt met Job. De Bijbel noemt dit een beproeving. De duivel krijgt van God de ruimte om Job te beproeven, te testen. Je weet het antwoord van Job zijn vrouw? “Vloek God, zo’n God kun je toch niet lief hebben die je zo behandelt?” Je weet ook het antwoord van Job? Hij aanbidt God in het nemen en in het geven. Je schrijft dat de duivel heel ver ging met Job. Je hebt gelijk, maar hij mocht niet verder gaan dan God wilde. Houdt dat ook vast. God beproeft niet boven vermogen, dat heeft Hij beloofd. Hij heeft het laatste woord. Zonder Zijn wil valt er geen haar van mijn hoofd. Aanbiddelijk Opperwezen.

Ik wens je toe die enige Schuilplaats waar je schuilen mag en bescherming vinden mag, onder Zijn vleugelen.

Groet,
Ds. A. Simons, Montfoort

1 reactie
WillemB
Mooi antwoord van ds. Simons, waarin hij de omstandigheden van ons schijnheilige bestaan niet ontkent, en toch tegelijk aanspoort om het hoofd omhoog te heffen om alleen op Christus te zien en het te verwachten van Zijn heil!
Kleine aanvulling voor de vragensteller, belijd God open en eerlijk je schijnheilige en hoogmoedige zonden. Kom ermee in het licht: 1 Joh. 1 : 5 t/m 2 : 2.
Hier wordt ook de zonde niet ontkent, maar God belooft je in dit stukje je deze zonden te vergeven!!