Rouwdienst zonder kist

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Onlangs was ik bij een begrafenis in een Gereformeerde Gemeente. De kist met de overledene mocht daar niet in de kerk staan tijdens de rouwdienst, maar moest in de hal blijven staan. Niemand van de betrokkenen kon mij vertellen waarom die regel gold. Het mocht niet van de kerkenraad, dat was het enige dat ze wisten. Is dit een algemeen verbod in de Ger. Gem.? Welk argument heeft men daarvoor?

Antwoord

7 reacties
pannenkoek
Is per gemeente verschillend. Heb beide meegemaakt, wel, of niet in de kerk. Wat de reden is van het niet in de kerk staan weet ik niet.
K80
De kerk is alleen voor de levende, wordt dan verteld.
aleph
Ik vind het zelf heel mooi als de kist erbij staat. Van vroeger uit is men het vaak niet gewend, maar ik vind het een raar idee dat de kist ergens achter in een zaaltje staat tijdens de rouwdienst.
Jess
Heb zelfs een keer gezien dat de kist gewoon in de rouw auto stond bij de kerk! Bizar vond ik dat. Wij deden een bezichtiging tegenover die kerk van een huis. Bijzondere gewaarwording
appel
Ook mijn vaders kist stond in de lijkwagen tijdens de rouwdienst. Nu vijfentwintig jaar later huil ik nog als ik er aan terug denk.
K80
Toen mijn vader overleed hebben we hard moeten praten om te zorgen dat de kist in de kerk mocht staan. In een kerk die nu PKN is. Ook daar was het standaard antwoord dat zijn we niet gewoon.
Iedereen was zeer positief en nu gebeurd het met grote regelmaat. Sommige hebben spijt dat ze het zelf niet aangekaart hebben tijdens een begrafenis van een dierbare.
Als het eerste schaap maar over de dam is.
Justinus
Het zijn 'menselijke' beslissingen, je kunt het er mee eens zijn of niet.
Mijn uitgangspunt is: als kind wordt je gedoopt in de kerk, je doet belijdenis in de kerk, je trouwt in de kerk, de uitvaart dan ook in de kerk. De kerk kan uit praktische overwegingen ook een andere ruimte zijn, ik denk met name aan bij de uitvaart. Om de kist in de hal te laten staan vind ik abnormaal.
Het blijkt idd verschillend te zijn: denk ook alleen maar aan het al dan niet zingen tijdens een uitvaartdienst...