Geen geslachtsgemeenschap door handicap

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een lichamelijke beperking en kan hierdoor geen geslachtsgemeenschap met me hebben. Wel knuffelen we veel samen en hebben we nooit ruzie. We praten veel over het geloof, lezen de Bijbel en bezoeken wij de kerk. Maar er staat in de Bijbel dat je elkaar de lichamelijk gemeenschap niet mag weigeren. Maar in dit geval is dat toch niet mogelijk? Hoe kan ik mijn man toch helpen?

Antwoord

Als er een lichamelijke beperking is waardoor gemeenschap niet mogelijk is kun je niet zeggen dat het verkeerd is dat je geen gemeenschap hebt. Jullie hebben samen een goede relatie waarin je beiden hebt geaccepteerd dat gemeenschap niet kan. In de Bijbel wordt bedoeld dat je gemeenschap niet mag weigeren als het wel mogelijk is.

Je vraagt hoe je je man kunt helpen? Seksualiteit is meer dan alleen gemeenschap. Jullie knuffelen, je kunt elkaar aanraken, strelen, masseren of handmatig bevredigen. Belangrijk is dat je je allebei kunt vinden in wat je doet, dat je rekening houdt met elkaars mogelijkheden en grenzen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk