Moeite met preeklezen

B.S. van Groningen / 5 reacties

Vraag

Onze zoon van 15 heeft veel moeite met preeklezen. We zijn van Gereformeerde Gemeenten. Ik snap hem volkomen. Hij zegt dan: het is net als dat je op school zit. Catechismusverklaringen zijn dogmatisch en taalkundig goed in elkaar gezet, maar worden zo door die predikanten zelf niet gepreekt. Waarom niet de preek letterlijk overzetten om te lezen? Als een predikant iets niet helemaal goed zegt, laat het dan staan. Het zijn ook mensen met gebreken, dan hoor je de echtheid. Nu komt het zo gemaakt over. Dit geldt voornamelijk voor catechismusverklaringen.

Antwoord

Beste vraagsteller/stelster,

Ik heb je vraag gelezen, maar eigenlijk is het me nog niet helemaal duidelijk. Het gaat om preeklezen, in het bijzonder van de catechismuspreken. Volgens u zijn de preken die gelezen worden niet door de predikanten zelf gepreekt. Waar haalt u dit vandaan? Zelf ben ik in het bezit van meer dan tien catechismusverklaringen. Van verschillende predikanten, maar dit is me niet opgevallen. Trouwens als je iets op schrift stelt, moet het wel kloppen. Trouwens u zegt dat deze verklaring dogmatisch en taalkundig goed in elkaar gezet zijn. Zo hoort het toch?! Wanneer preken van predikanten op schrift gesteld worden, krijgt deze predikant altijd de mogelijkheid om hier wijzigingen aan te brengen. Daar is toch niets mis mee? Ik ben het met u eens dat predikanten ook mensen met gebreken zijn, maar dat betekent niet dat bepaalde zaken ook zo op schrift moeten komen. Een gehouden preek is anders dan een geschreven preek. In de meeste gevallen probeert men wel zoveel mogelijk de stijl van de predikant te handhaven. Taal- en stijlfouten mogen toch wel verbeterd worden?

Nogmaals het probleem is me nog niet duidelijk, wellicht kunt u met een praktijkvoorbeeld het verduidelijken?

Nog een goede raad, advies: luister onbevangen en probeer dan ook door het lezen heen het goede mee te nemen.

Met een hartelijke groet,
B.S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

leesdienst
5 reacties
pannenkoek
Spreektaal blijkt geen leestaal te zijn. Maar ik vind het juist mooier, levendiger zeg maar.

Zo heeft mijn man jaren geleden aan een predikant toestemming gevraagd om een preek uit te schrijven. Dat heeft hij gedaan, en vervolgens gelezen in onze gemeente. De preek leeft idd wat meer. Een herhaling, enz. hebben we gewoon laten staan.
aleph
Hoe de gelezen preek overkomt heeft mijns inziens ook heel veel te maken hoe er gelezen wordt.
Als de ouderling tijdens het lezen regelmatig de gemeente inkijkt, op toon leest, gebruikt maakt van verschillende intonaties etc. wordt het veelal al veel beter te volgen.
Als de preek op een saaie leestoon gelezen wordt, komt dit de verstaanbaarheid niet ten goede.
MarijnV
Goed antwoord. Om een preek fatsoenlijk te kunnen lezen moet-ie wel kloppen. Je kunt moeilijk van een ouderling vragen om de versprekingen van een dominee live te herhalen.

Het echte probleem met preeklezen is wat mij betreft ook niet de gelezen preken (ik heb van mijn leven al heel wat mooie leespreken gehoord), maar het schrijnende predikantentekort in de GG waardoor het nodig is...
tulp
Ik denk dat de vraagsteller bedoelt dat de preken niet in spreektaal maar in schrijftaal gelezen worden.
Schrijftaal is inderdaad (hoe mooi geschreven ook!) lastiger om naar te luisteren voor de meeste mensen. Om naar te luisteren is het minder levendig en het is moeilijker je aandacht erbij te houden.
Naar mijn idee vraagt de vraagsteller waarom leespreken niet in spreektaal geschreven zijn.
Greenway
De vraag gaat inderdaad over de schrijftaal die gebruikt wordt.
We hebben catechismus verklaring van wijlen ds Venema gehad.
Heel fijn om naar te luisteren.
Denk wel dat preeklezen in leestaal stuk moeilijker is.