Linea nigra

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb al reeds twee jaar bijna een ‘Linea Nigra’ op mijn buik die zeer opvalt, zonder dat ik ooit zwanger ben geweest. Ook nu ben ik dat niet. Deze lijn blijft en wordt niet lichter. Waarom heb ik deze lijn wat is de reden hiervan? Hormonaal? Maar door wat dan? En kan ik dit echt nooit meer weg krijgen? Dermatoloog en huisdokter kennen het probleem niet.

Antwoord

Linea nigra zie je vaak bij zwangeren. Volgens mij wordt de linea alba  (een witte lijn van navel naar schaambeen) bij ongeveer driekwart van de zwangeren donkerder van kleur. Het wordt gepigmenteerd onder invloed van hormonen. Tepels en de genitale huid  worden ook donkerder.

Ook zonder zwangerschap zie ik wel eens een donkere linea. Dit zie ik meer bij vrouwen die afkomstig zijn van rond de Middellandse Zee. Het is hormonaal bepaald. Het is medisch gezien geen probleem: het is geen ziekte, maar een normale variatie. Mogelijk wordt het minder na de overgang.

Alhoewel ik het niet adviseer (het is immers normaal), kan je eventueel bij een huidthearapeut je huid bleken.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

huid