Struggles rond seksualiteit

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben bang dat er iets mis met mij. Wij zijn een getrouwd stel (1 jaar). In onze verkering hebben natuurlijk al het één en ander met elkaar meegemaakt. Soms als vrouw heb ik hier echt nog weleens last van. In mijn verkering ben ik ook vaak onzeker geweest over onze relatie. Dit werd gelukkig wel minder, maar soms bleef die onzekerheid knagen. Ik was bijvoorbeeld best wel bang dat mijn vriend het opeens zou uitmaken, niet meer van mij hield etc. Nu we getrouwd zijn is dit gelukkig helemaal weg.

Wel hebben we echt struggles op het gebied van seksualiteit. Ik wil of heb vaak simpelweg gewoon echt geen zin, het doet me niets dat hij mij aanraakt. In onze verkering was dat niet zo, dan vond ik het juist fijn. Ook ben ik blij als we geen gemeenschap hebben. Ik vind het allemaal zo’n gedoe en voor mij is het ook niet fijn. Kan dit komen door mijn onzekerheid in onze relatie dat ik nu niet wil?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met een anoniem en kort briefje kan ìk het antwoord op je vraag niet geven, maar de vraag stellen is heel vaak haar ook beantwoorden!

Er is niet iets ‘mis’ met jou, zoals je veronderstelt, maar wellicht is het voor jou (en voor jullie relatie) goed om eens een paar gesprekken met een relatietherapeut aan te gaan. Of misschien eerst eens sámen aan tafel gaan zitten om te praten over de verwachtingen en teleurstellingen die je hebt ervaren na één jaar getrouwd te zijn.

Een andere tip: schrijf elkaar een serieuze open en eerlijke brief over gevoelens, gedachten, wensen voorafgaande aan een gesprek met elkaar. Mocht je echtgenoot dit (nog) niet zien zitten, doe het dan voor jezelf. Het kan zo leerzaam zijn om een en ander eens op een rij te zetten! Kun je hier (voorlopig) iets mee? Laat anders nog maar weer van je horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk