Gestopt met sex

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Zal proberen ons probleem zo kort mogelijk te omschrijven. Ik ben een meisje van 19 en ik heb al 2,5 jaar verkering (hij is 22). We houden veel van elkaar en willen ook zeker samen verder. Nu is het zo dat we zo'n jaar geleden voor het eerst echt met elkaar naar bed zijn geweest. We wilden het allebei graag en het was ook fijn. Het probleem is dat het bij mij begon te knagen. Ben me namelijk de laatste tijd weer wat meer met het geloof bezig gaan houden, maar ik liep eerst steeds tegen een drempel op, zo voelde het althans. Bidden lukte niet, want het maalde steeds door mijn hoofd dat we niet goed bezig waren en dat ik schijnheilig bezig was als ik ging bidden terwijl ik niet eens wilde stoppen met die zonde. We hebben daar samen wel veel over gepraat, maar mijn vriend die ziet het absoluut niet als iets verkeerds. En dat vind ik nu zo moeilijk. We zijn er inmiddels wel mee gestopt, omdat hij ook wel vond dat bidden en zo belangrijker dan seks is, maar het loopt nu gewoon helemaal niet soepel meer. Ook al zegt hij van niet, ik heb de indruk dat hij het me behoorlijk kwalijk neemt. Waarom wij niet en al die anderen wel, zegmaar. Op zich voelt het wel fijn dat we het niet meer doen, maar 't heeft nog niet echt een positieve uitwerking op onze relatie, helemaal niet zelfs. Steeds vaker zijn we chagrijnig en katten we elkaar af. Ik vraag me af hoe we dit ooit vol moeten gaan houden.

Ik heb voor mezelf boekjes over dat onderwerp gekocht (van Jacob Aranza en Ds. De Boer) en dat helpt mij op zich wel, maar het is zo moeilijk omdat mijn vriend het eigenlijk allemaal zinloos vind. Hij ziet er geen probleem in en heeft er heel veel moeite mee dat ik nu van mening veranderd ben. Misschien moeten we allebei gewoon aan de nieuwe situatie wennen en gaat 't vanzelf beter, maar ik ben bang dat dit probleem alleen maar groter wordt in plaats van kleiner. Het liefste zou ik willen dat ik hem kon overtuigen, maar hij probeert juist mij steeds te overtuigen van het feit dat het niet verkeerd is. Ik weet ook niet precies wat ik voor reactie verwacht.

Er zijn natuurlijk al veel meer vragen over dit onderwerp gesteld die ik ook allemaal doorgelezen heb, maar als je het met elkaar eens bent is het veel makkelijker om er tegen te vechten dan wanneer de een het eigenlijk maar onzin vind. Ik wil niet dat we uit elkaar gaan groeien door zoiets. We studeren allebei nog, dus trouwen dat valt voorlopig ook nog niet mee. Ik vind 't echt heel moeilijk allemaal. Misschien dat u nog iets bemoedigend kunt zeggen dat weer hoop voor de toekomst geeft of tips heeft hoe we hier samen uit kunnen komen. Sorry dat het toch nog zo'n lang verhaal geworden is en in ieder geval bedankt voor het lezen!

Antwoord

Inderdaad is het zo een heel lastig probleem geworden. Je vriend vindt het eigenlijk vanzelfsprekend dat gemeenschap moet kunnen plaatsvinden in de verkeringstijd. Het is voor hem een hele stap terug, terwijl jij tot inkeer gekomen bent dat de seksuele omgang binnen het huwelijk thuishoort en jij hebt er ook echt last van gekregen. Nu dreigt dit hele probleem tussen jullie in te gaan staan omdat jullie er van zo heel verschillende kanten tegen aan kijken.

Ik zou jullie van harte willen aanraden om er samen eens over door te praten met jullie predikant. Hij moet de Bijbelse lijnen in deze in een persoonlijk gesprek met jullie beiden uiteen kunnen zetten. Je vriend is toch ook kerkelijk meelevend, dus hij moet toch ook ontvankelijk zijn voor een dergelijk gesprek.

Het is voor hem best heel wat dat hij die gewend was aan seksuele omgang, daar nu voor een hele lange tijd van zal moeten afzien, je schrijft immers dat jullie voorlopig echt nog niet kunnen trouwen.

Daar ligt voor mij meteen een volgende vraag. Is het echt niet mogelijk om eerder te trouwen, zeker gezien deze omstandigheden van het al lange tijd hebben gehad van gemeenschap? Dat moet toch op de een of andere manier mogelijk zijn. Een studentenhuwelijk is ook wel niet alles, maar toch beter dan zo doortobben.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk