Nageroepen door jongens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 14 jaar. Ik heb soms op straat wel eens last van jongens die mij naroepen en dat vind ik erg vervelend. Ik heb bijvoorbeeld wel dingen over mijn lichaam te horen gekregen. Ik ga daar niet op in, maar door dit soort opmerkingen voel ik me wel vaak bang en onveilig. Als ik bijvoorbeeld ergens naartoe fiets en ik zie een jongen van mijn leeftijd of iets ouder, dan ben ik bang dat het weer gaat gebeuren, terwijl de meeste jongens natuurlijk gewoon normaal doen. Heeft u nog tips over hoe ik hiermee om kan gaan en ik ook minder bang kan zijn als het weer gebeurt?

Antwoord

Beste meid,

Ja, het gebeurt dat jongens zomaar iets roepen tegen een aardig meisje. Dat is niet leuk, maar bedenk dat het meer zegt over die jongen(s) dan over jou! Als er meer jongens (van jouw leeftijd) samen op stap zijn willen ze graag stoer doen tegenover elkaar en denken er niet aan wat een flauwe of beledigende opmerking met een meisje kan doen. Ik snap, dat je je daardoor heel onzeker bent gaan voelen, maar juist als ‘zij’ zien dat je bang bent of schichtig kijkt of hard wegfietst voelen ze zich nog flinker en durven allerlei beledigends te roepen. Je er niets van aantrekken is dus de beste tip die ik kan geven, maar niet zo gemakkelijk in de praktijk te brengen. Wat misschien wel een mogelijkheid is: fiets zo min mogelijk alléén, maar als het even kan in gezelschap van een vriendin. Dat geeft jou zekerheid en veiligheid waarbij je samen ook nog kunt lachen om ‘die knullen’.

Tip: als je nog eens een spreekbeurt moet houden op school en je dúrft het onderwerp aan te snijden... doe het, je zult veel herkenning zien!

Ik hoop dat ik jou hiermee wat heb kunnen helpen en aan alle jongens die dit lezen: stoer doen is flauw tegenover een meisje dat je misschien niet eens kent! Wéét wat je zegt, als je al vindt dat je iets moet zeggen, want woorden zijn niet zomaar ónschuldig!

Marijke Rots