Specifieke roeping of grote zendingsopdracht

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Waarom is er een specifieke roeping nodig om bijvoorbeeld zendeling te worden? We hebben toch allemaal de Bijbel waar de grote zendingsopdracht in staat? En als we Hem volgen zijn we Zijn discipelen. De velden zijn immers wit om te oogsten, en oogsten is niet perse geld geven zodat anderen dat kunnen doen (niet dat dat fout is, maar ik denk dat daar te makkelijk achter verschuild kan worden).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Dank voor je mooie en begrijpelijke vraag. Het bijzondere is dat wij het ambt voor alle gelovigen kennen. Als het daarom gaat denk ik aan Mozes die Jozua terecht wijst in Numeri 11:29: “Zet u zich in voor mij? Och dat geheel het volk van de Heere profeten waren.”

Een ander punt is dat door de geloofsvervolging in Jeruzalem, de gemeenteleden overal zijn heen gezworven. Overal ontstonden zendingsposten. In Handelingen 11 lezen we dat ze vooral zich richten tot de Joden. Maar in Antiochië ook tot de Griekssprekenden. Velen komen tot geloof. Vanuit Jeruzalem komt er dan ondersteuning. Barnabas wordt naar hen gezonden.

Als de vervolgingen weer kalmeren worden Barnabas en Paulus = de vervolger, vanuit de gemeente onder gebed aangesteld om speciale zendingsreizen te ondernemen, Handelingen 13. Dat is het werk van de Heilige Geest. Een en ander wordt later in de brieven uitgewerkt.

Ik denk dat je mag zeggen dat elke gelovige een zendeling is. Op de plaats waar hij of zij woont, werkt en reist. Speciale ambtsdragers zijn er tot toerusting. Predikanten, ouderlingen, diakenen, herders en leraars, zendelingen. Het is fout gegaan waar de roeping van het ambt voor alle gelovigen op de tweede plaats is gekomen, doordat de bijzondere ambtsdragers dat allemaal gingen overnemen.

De bijzondere ambten zijn er om te dienen, toe te rusten en taken aan te pakken die voor een gelovige, die ook zijn gezin en werk heeft te verzorgen, te zwaar zijn. Alles wat door de gelovige gemeenteleden kan worden gedaan, verdient de voorkeur.

Naar ik hoop heb ik je hiermee wat verder geholpen.

Ds. B. J. Van de Kamp

Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

zending