Onze naaste vergeven, zonder dat zij vergeving gevraagd hebben

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel staat dan wij onze naaste moeten vergeven omdat God ons anders ook niet kan vergeven. Ook bidden wij “vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”. Betekent dat dus ook dat wij onze naaste moeten vergeven, zonder dat zij vergeving aan ons gevraagd hebben?

Antwoord

Deze vraag valt eigenlijk in drie aspecten uiteen. Ik begin bij het middelste. Wat betekent het dat we in het Onze Vader bidden: “Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”? Hierin bidden wij dat God ons onze schulden vergeeft, terwijl wij van onze kant ook onze schuldenaren vergeven. Gods vergeven is niet gelijk te stellen aan ons vergeven. Ons vergeven is geen voorbeeld voor Gods vergeven. Maar wel: Wij kunnen God niet bidden om vergeving, als wij niet zelf van harte bereid zijn om de ander te vergeven wat hij of zij tegenover ons verkeerd gedaan heeft. En wanneer we persoonlijk van Gods vergeving leven, zijn wij ook zelf bereid om anderen te vergeven. Het één is niet los te maken van het ander. Want wie zelf Gods liefdevol erbarmen heeft ondervonden, krijgt door Gods genade ook zelf en hart dat brandt van liefde voor anderen.

Dit brengt ons bij het eerste aspect in de vraag. Wat betekent het dat wij onze naaste moeten vergeven, omdat God ons anders ook niet kan vergeven? We vinden in Mattheüs 6:14 en 15 Want indien gij de mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij de mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.” We vinden hiervan een uitwerking in de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht (Matt.18:23-35), die eindigt met de woorden: Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een ieder zijn broeder zijn misdaden. Kort samengevat: Als wij om genade vragen, onverdiende gunst, vergeving van schulden, moeten wij ook zelf bereid zijn om onze naaste ook onverdiende gunst en vergeving van schuld te geven. Anders vragen we aan God iets voor onszelf, wat we zelf aan een ander niet willen geven.

Maar dan het derde aspect: “Betekent dat dus dat wij onze naaste moeten vergeven, zonder dat zij vergeving gevraagd hebben?” Achter deze vraag kan een wereld van verdriet zitten. Misschien is de vraagsteller wel heel erg gekwetst of geschonden door anderen. Het is heel verdrietig hoe de ene mens de ander stuk kan maken, lichamelijk of psychisch of beide. Moeten we dan vergeven zonder dat die ander ons om vergeving vraagt? Nee, dat hoeft niet! Want we lezen in Lukas 17: 3 en 4: “Wacht uzelf. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef hem. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed, zo zult gij hem vergeven.” Kort gezegd: die ander moet ons om vergeving vragen! En daarbij mogen we ook het kwaad wat hij of zij ons aandeed, aan de orde stellen: “bestraf hem”. God stelt ons immers ook onze zonden duidelijk voor ogen? En God vergeeft ons ook niet, als wij Hem niet om vergeving vragen! Maar, zoals God vergevingsgezind is, liefdevol op ons zondaren wacht, totdat we onze zonden belijden, zo moeten ook wij vergevingsgezind zijn, liefdevol wachten totdat die ander komt om zijn of haar fouten te erkennen. Zullen we dan nog hard kunnen zijn in het ‘bestraffen’ van die ander? We zullen eerlijk en duidelijk zijn, maar de liefde zal de boventoon hebben.

En als die ander niet tot ons komt om vergeving te vragen? Dan mogen we God bidden of Hij die ander naar ons toe brengt. We mogen ook bidden om zoveel vergevingsgezindheid, dat we bereid zijn om naar die ander uit te nodigen voor een gesprek: Zou je eens langs kunnen komen, want ik zou graag met je praten. Met dit laatste moeten we niet te snel zijn, want als die ander nog helemaal geen berouw heeft over zijn fouten, zal een gesprek erg moeilijk verlopen. De discipelen baden: Heere vermeerder ons het geloof (Lukas 17:5). We kunnen hier ook aan toevoegen: zeggen: Heere, vermeerder ook onze vergevingsgezindheid.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

Onze Vadervergeving