Lelijk lichaam

E. (Betsy) Westeneng / 20 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 23 jaar en ben erg bezig met het ontdekken van mezelf. Zowel in psychisch, als in lichamelijk opzicht. Nu vind ik mijn lichaam gewoonweg lelijk. Ik wil mezelf heel graag mooi vinden en ik wil mooi gevonden worden, maar hoe kan ik dat beeld over mezelf veranderen? Ik was al heel vroeg bang dat mijn lichaam niet goed zou zijn. Mijn kleine schaamlippen steken behoorlijk ver uit mijn grote schaamlippen. Ze hebben ook een lelijke vorm. Erg bobbelig en verschil in grootte en structuur. Soms heb ik er ook last van, het schuurt dan. Ik vind het echt lelijk en ik schaam me voor mijn geslachtsdelen. Wat kan ik hier aan doen? Hoe kan ik mezelf weer mooi gaan vinden?

Antwoord

Als ik jouw verhaal lees ben ik benieuwd hoe je naar de andere aspecten van jezelf kijkt: ben je ook kritisch naar jezelf in je functioneren als mens, als misschien wel collega, of mede-student, als misschien wel partner, als dochter, als zus? Word je gewaardeerd door anderen, voel je je geliefd door anderen? Vaak gaat het zelfbeeld gelijk op met de manier waarop iemand naar haar lichaam kijkt. Ik adviseer je het boek te lezen van Liesbeth Woertman: Moeders mooiste, de schone schijn van het uiterlijk. Hierin komen alle aspecten rond lichaamsbeeld en zelfbeeld aan de orde. Mocht je daarna nog blijven tobben over deze kanten aan jezelf, dan adviseer ik je deskundige hulp te zoeken.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
20 reacties
meboy
Wees lief voor je lijf.

Een professioneel antwoord kan ik je niet geven. Maar als je je lichaam lelijk vindt, sluit dan aan waar het nog wel prettig is. Sluit je ogen en geniet van hoe je lijf voelt; bijvoorbeeld als je de heerlijke waterdruppels voelt onder de douche. Of in een heerlijk warm bad, bij een frisse neus op de fiets, of bij aanraking/streling. Probeer die kwaliteit vast te houden als je lelijk en onaangenaam voelt. Denk dan terug; maar het voelt tenminste heerlijk, en dat heb ik toch maar eventjes ontdekt!
jongevrouw
Een aantal jaar geleden tobde ik met hetzelfde. Totdat ik een keer voor de spiegel stond en bedacht dat God mij geschapen heeft.
Roozemond
Kijken zoals God naar je kijkt, maar weet zelf hoe ontzettend moeilijk dat is.
Zit ook midden in het proces maar val eerder terug dan vooruit te komen.
Veel sterkte!!
Gerteke
En Hij zag dat het GOED was!!!

Lelijk en mooi zit tussen de oren, het bestaat niet echt, i.i.g. niet als het gaat om je lichaam. Want wie zegt dat een haakneus (ik noem maar iets) lelijk is? Misschien is het juist wel het toppunt van schoonheid, maar zijn we verblind door al die schattige wipneusjes.

Zo zit het ook met je schaamlippen. Veel vrouwen denken tegenwoordig dat je een geweldig gestroomlijnde vagina moet hebben met gelijke binnenste schaamlippen die niet uitsteken. Nou, ik heb een nieuwtje: de meeste zijn ongelijk, verfrummeld, uitstekend en bobbelig. Een vagina heeft niet bepaald de schoonheid van een mooie bloem, maar hey, als het allemaal werkt en je vertrouwt 'haar' toe aan een trouwe, liefdevolle man, maak je dan geen zorgen :).

Geniet van het gezonde cadeau dat je van God gekregen hebt!
Alphonsus
Als man kan ik hier natuurlijk niet zo veel over zeggen, maar zijn de genoemd elementen de enige die je doen veronderstellen dat je lelijk zou zijn?

Hoe is het met de rest van je. Wanneer dat wel in orde is verheug je dan daarin. Het door jou genoemde is vrijwel altijd bedekt.

En er zijn zovelen die wel iets aan hun uiterlijk niet mooi vinden. Dat geldt voor mij eveneens.
Maar dat maakt ons ook ootmoedig en meelevend naar anderen toe.

Wanneer ik de schoonheid zelve zou zijn, zou ik naast mijn schoenen gaan lopen en God mogelijk niet eens leren kennen.
Daarbij is het zo dat God ons van oorsprong af perfect geschapen heeft, maar de zondeval heeft veel vernield.

Paulus zegt dat we het schepsel niet zullen eren maar dat we de schepper eer zullen geven.
Zijn maaksel zijn wij. In Christus perfect, zonder vlek of rimpel. Zo ziet God ons. Waarom zou jij je dan anders zien.
Goede moed lieve vrouw.
Hannibal88
Moeten zulke banale vragen op Refoweb behandeld worden? Je opent nietsvermoedend een vraag en dan komt een dergelijk toch wel erg onsmakelijk verhaal boven.
Gerteke
Banaal? Onsmakelijk? Waar heb je het precies over Hannibal?
slabbekoorn
Hallo vragenstelster,

Ik weet nog dat ik een keer negatief over mijn licham deed, mijn man zei:
het gaat niet om het HAARTJE maar om het HARTJE! En dat deed mij heel goed!
Hannibal88
Wat ik bedoel Gerteke, is dat ik van mening ben dat dergelijke vragen geen pas geven. Ik hoop dat je wel aanvoelt wat ik daarmee bedoel. Verder vraag ik me, eerlijk gezegd, af waar de vraagstelster zich mee bezig houdt. Maar je staat hier op Refoweb wel vaker te kijken van de vragen die gesteld worden...
Gerteke
Fijn dat het leven en het lichaam voor jou zo duidelijk is.

Omdat er veel mensen op deze wereld zijn die vinden dat zulke vragen geen pas geven, is er zoiets als Refoweb, waar je anoniem kunt blijven. Terwijl het gaat over hele normale, belangrijke dingen van de schepping, namelijk het lichaam&seksualiteit. Jij noemt dat banaal en onsmakelijk. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat jij geslachtsdelen zo durft te noemen, een aanklacht aan je Schepper.

Ten tweede kun je uit de toon van de brief toch wel opmerken dat deze vrouw hier echt over tobt? Of zit je zo hoog in je passende toren dat je daar 0,0 begrip voor kunt opbrengen?
Hannibal88
Nee Gerteke, dan begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat ik mensen niet begrijp die niet tevreden zijn over hun lichaam of iets dergelijks, dus de zelfgenoegzaamheid die je me toeschrijft, begrijp ik niet helemaal. Zo was het in ieder geval zeer zeker niet bedoeld (en ik ben zelf trouwens ook geen spetter).
Verder, als ik de bal terug mag kaatsen: ontevredenheid over je lichaam is dan evenzeer een aanklacht tegen je Schepper. Verder heb ik de woorden banaal en onsmakelijk niet gebruikt in relatie tot bepaalde lichaamsdelen: ik schreef enkel dat ik een dergelijke vraag zo beschouw en dat is wat anders. Jij legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb alleen bedoeld dat ik vind dat dergelijke vragen niet op Refoweb thuishoren. Bovendien is de anonimiteit van Refoweb tevens een gevaar: omdat mensen aanvoelen of vinden dat zulke vragen niet 'in het openbaar' gesteld kunnen of behoren te worden, worden ze anoniem gesteld. Dat doet niet af aan de aard van de vraag.
Enfin, ik hoop dat ik een misverstand uit de weg heb geruimd en beschouw de discussie van mijn kant als gesloten ;)
Gerteke
Ok, misverstand grotendeels opgelost (Y). Ik heb wel nog een vraag voor je.

Waar moeten mensen met dit soort vragen, die toch heel relevant en/of moeilijk kunnen zijn, dan terecht volgens jou?

Ik ben het trouwens met je eens dat ontevredenheid over je lichaam een aanklacht tegen de Schepper is. Het is niet in overeenstemming met zijn wil. Ik geloof niet dat Hij daar boos over is, maar wel verdrietig van wordt. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld en het was GOED! Zo wil Hij dat we naar onszelf kijken.

En dan worden zelfs geslachtsdelen 'mooi', want waardevol en scheppend, en 'geeft het ook pas' om er open, smaakvol en integer over te praten.
Annet76
Hannibal,
Ja, ik kan helemaal met je meegaan. Ontevredenheid over je lichaam zou in dat geval evenzeer een aanklacht zijn tegen de Schepper en jouw twijfels zijn in mijn beleving geheel terecht. Ik had met de openingstitel ook niet gelijk dergelijke vragen verwacht, voor mij hoeft dat ook zeker niet!

Je kunt ontevreden zijn met je lichaam, dat is iets wat niet mensenvreemd is. Dat dit tot serieuze problemen kan leiden, staat als een paal boven water. Dat je daar serieus mee moet omgaan ook! Alleen wanneer die ontevredenheid juist over dit deel van je lichaam gaat, dan heb ik daar toch wat meer moeite mee om dat zo even ‘nietsvermoedend’ te lezen.
Dat vind ik vreemd en bij het lezen van de vraag overkwam het me ook een beetje..’moet dat nou zo worden opgeschreven?’.
Het wordt een ander verhaal als je er om medische redenen last van hebt, maar gezien de lijn van het verhaal ligt daar niet de kern van het probleem.
Ik heb er in elk geval geen baat bij dat dergelijke (specifieke) vragen worden geplaatst. In het geval van zo’n vraag zou je het lijntje wat korter kunnen houden toch? Een directe lijn tussen hulpvrager en hulpverlener, dat is de kortste klap. Wanneer het een algemene vraag over het eigen lichaamsbeeld betreft, wordt het een ander verhaal. In dit geval lijkt het me niet noodzakelijk het hele refoweb op de hoogte te stellen van deze problemen!
EVA
Het was zelfs ZEER GOED, God heeft je gemaakt zoals je bent naar ZIJN beeld, je mag er zijn zoals je bent met je grote neus, of te kleine borsten, jij bent jij, naar Zijn beeld.
Je bent kostbaar in Zijn ogen, maar door de ogen van de wereld wordt ons zicht vertroebeld, en moeten we ons zelf mooier maken dan we al zijn, moet er aan ons lichaam gesleuteld worden omdat de mode nu eenmaal is bijv grote borsten!!
Nee God maakte jouw zoals je bent, en je man/of toekomstige man vind jouw ook mooi zoals je bent. Want ook God zorgt voor jouw partner.
Proclameer de waarheid over je leven, desnoods voor de spiegel, en stop met jezelf te verglijken met vrouwen uit boekjes, want ik zal je uit de droom helpen, er is niks volgens een boekje!!
God houd van je zoals je bent, en vergeet niet je bent gemaakt naar ZIJN beeld, en eer daar mee je schepper, je maker.
katie
Heel begrijpelijke reacties van Hannibal en Annet76.
Ben ik nu echt de enige die zich verbijsterd afvraagt waar mensen zich mee bezig houden?
Hebben we ten diepste niet maar één doel in ons leven, en dat is leven tot Gods eer?
Ging het over het uiterlijk, zoals je onder de mensen komt, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dit...
Onze eerste vraag dient te zijn of we van vijanden van God, kinderen en erfgenamen zijn geworden. En als God op de eerste plaats komt in ons leven, doen heel veel andere zaken niet meer ter zake. En zeker niet zulke vragen (zolang ze, uiteraard, geen medisch probleem vormen).
1a2b3c
Sorry hoor, maar ik heb het plaatje bijna voor mijn ogen.
Ik vind dit echt niet kunnen.
Pitty88
Vragenstelster,
wat moeilijk voor je dat je je zo voelt over je eigen lichaam. Het is al eerder gezegd, God heeft jou geschapen,en gezien dat het zeer goed was. Bedenk hoe God naar jou kijkt. Ik begrijp dat dit een denkproces is wat je niet zomaar omschakelt. Vraag God je te helpen om weer een positief zelfbeeld te krijgen, en hopelijk heb je iemand dichtbij je staan waar je dit ook samen kunt doen, en er samen over te praten. Als het gevoel van jezelf echt lelijk vinden blijft bestaan, is dat een hele ongezonde situatie, en zou ik je willen aanraden hier professionele hulp voor te vragen. Veel sterkte en hulp van boven gewenst!

@ verschillende reacties,
ik begrijp dat jullie niet meteen verwachten dit aan te treffen, maar kom op! Waarom moet hier zo'n taboe op liggen. De vragenstelster worstelt met vragen die er zeker toe doen, en waar ze zeker over moet praten. De drempel van refoweb is voor haar de laagste, begrijpelijk! Waarom zou dit niet gebruikt kunnen worden tot hulp en bemoediging van deze vragenstelster? Natuurlijk zou het minder expliciet kunnen zijn, maar als dit punt niet zo belangrijk was, was de vraag misschien niet eens hier gesteld, omdat de drempel lager is er in real life over te praten.

@Katie
We hebben zeker als doel in ons leven om God te eren, maar het is niet realistisch om te denken dat wij dat altijd zouden kunnen. En te stellen dat als God op de eerste plaats komt, deze problematiek niet zou spelen, vind ik ontzettend hard en ondoordacht. Wij leven in een gebroken wereld, en zijn gebroken, onvolmaakte, zondige mensen. Daarbij hoort ook dat mensen ontzettend veel moeite kunnen ervaren in hun zelfacceptatie, zelfbeeld, etc.
Dat dient mijns inziens zeker serieus genomen te worden! Deze vraag is van andere aard, dan de vraag of we vijand of vriend van God zijn. Laten we niet onderschatten hoeveel mensen met deze problematiek worstelen!

Vriendelijke groet!
katie
@pitty88

Nee, ik besef dat terdege niet alle problemen niet opgelost zijn als God op de eerste plaats komt. We hebben altijd te strijden met zonden, en ook met zwakheden. Maar zoals ik al aangaf, ik vind deze vraag eerlijk gezegd nog wel van een ander kaliber dan wanneer je worstelt met je figuur, met puistjes of noem maar op.
En dat die zwakheden er zijn, betekent niet dat je het maar moet goedkeuren of wat ook. Soms klinkt het misschien heel hard, maar misschien is het nuttiger als je iemand vraagt waar hij/zij nu eigenlijk mee bezig is...
Pompelmoen
@1a2b3c en anderen,

Als je het er niet mee eens bent dat een dergelijke vraag 'en plein public' geplaatst wordt - akkoord (hoewel ik daar persoonlijk geen problemen mee heb). Maar ik vind dat er wel enig respect over de vragenstelster en haar worsteling mag worden gesproken.
Zinsnedes als 'Heb het plaatje bijna voor mijn ogen', en de weerzin die uit je reactie spreekt - daarmee doe je de vragenstelster misschien wel ontzettend veel pijn. Dat soort opmerkingen maakt haar onzekerheid, of die nu reëel is of niet, waarschijnlijk alleen maar nog erger.
Ik neem aan dat jullie dat niet willen?
1a2b3c
Pompelmoen, ik vraag me af waarom je mij ertussen uit haalt.
Ik heb maar één zin geschreven (waar ik nog steeds achter sta) terwijl anderen er meer voor nodig hadden (die ik ook groot gelijk geef).
Het gaat er helemaal niet om dat ik geen respect heb.
En ze geeft zo'n gedetaileerde beschrijving van zichzelf dat het gewoon niet anders kan of je ziet het zo ongeveer voor je, als dat kwetsend is moet ze zichzelf niet zo beschrijven.
En de weerzin die uit mijn reactie zou blijken die moet je er dan wel zelf eerst inleggen om het eruit te kunnen halen.

Als je bedenkt wat er allemaal aan de hand is in de wereld, zoveel ziekte, rouw, pijn, rampen, geweld enz...
En hoeveel mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord.
Zovelen die voor eeuwig verloren dreigen te gaan, echt dan kan ik het niet helpen maar ik vraag me af WAAR MAAK JE JE DRUK OM?
Dat vind ik veel beschaamender dan een eventule onvolkomheid die, als je bijbels leeft, toch bijna niemand te zien krijgt.
En een vraagsteller hoeft niet per definitie met zijden handschoentjes aangepakt te worden hoor. Zet het één en ander maar in de juiste verhoudingen dan kan ze misschien leren relativeren.