Niet uit gevoel maar uit geloof leven

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Soms denk ik bekeerd te zijn/echt gelovig en dan krijg ik ook bijbelteksten die met elkaar verband hebben van verschillende personen bijvoorbeeld. Maar dan merk ik daarna verder niks en is alles zo leeg en kil. Hoe kan ik dan weten dat ik mezelf niet bedrieg, dat de teksten niet toevallig door verschillende mensen naar mij kwamen of dat de duivel mij wijsmaakt dat het wel goed zit? Ik word soms wanhopig dat ik niets merk/voel, waardoor ik zeker mag weten dat het ook voor mij is. Ik bid en lees Bijbel, maar ervaar zo weinig rust/troost enz. Kan iemand mij helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is belangrijk dat je leert niet uit je gevoel, maar uit het geloof te leven. Dat je je richt op dat wat ontwijfelbaar vastligt. Dat zijn Gods beloften die in Christus Jezus ja en amen zijn. En die staan zwart op wit in de Bijbel.

Het is fijn als je soms teksten uit de Bijbel krijgt die met elkaar te maken hebben. Maar zie dat dan als bevestigingen en niet als het fundament. Het fundament van het christelijk geloof bestaat niet uit losse Bijbelteksten maar uit Jezus Christus en Die gekruisigd. Hijzelf is de grond en daar kun je vast van op aan. Zelfs als je je koud en leeg voelt. En wie op Hem vertrouwt kan nooit bedrogen uitkomen, want Hij heeft nog nooit iemand bedrogen. Hij is de vaste Rots en de enige grond waar jij je elke dag weer als zondaar aan toe mag vertrouwen. De zekerheid van het geloof ligt niet in ons, maar buiten ons in het offer van Jezus Christus. Hij bracht dat offer voor Zijn Vader. En daarom is het genoeg voor iedereen die zich aan dat offer toevertrouwt.

Ds. L. Krooneman

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoelgeloofstwijfel