Vloektante

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb een probleem waar ik erg mee zit. Ik heb een familieruzie veroorzaakt om het volgende. Mijn tante gebruikt heel erg vaak de naam van de Heere zonder enige eerbied of ontzag als zij ergens verbaasd over is. Ik heb gewoon vriendelijk aan haar gevraagd of ze er op wil letten, maar ze is ontzettend boos op mij geworden. Volgens haar valt het onder vrijheid van meningsuiting en zegt ze dat het mijn zaken niet zijn.

Wat moet ik doen? Moet ik nu maar helemaal niets meer zeggen als het weer gebeurt? Het bespotten van Gods heilige naam  gaat mij zo aan het hart. De Heere vraagt toch niet van ons om te zwijgen? Het gevolg is nu dat ik elke familiebijeenkomst probeer te ontwijken. Ik hoop dat u mij hierin kunt adviseren.

Een wanhopige vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hebt u de ruzie veroorzaakt door iets te zèggen of is het gekomen doordat familie het gezegde niet wilde hóren? In ieder geval zit u nu met vervelende gevoelens thuis. Als ik u was zou ik met een bloemetje of zo naar tante-lief toegaan en zeggen, dat u erg veel last hebt van de ontstane situatie. U hebt wellicht geen moeite met de vrijheid van meningsuiting, maar wel met de vrijheid van er naar te moeten luisteren, toch? Grenzen van ieders vrijheid schuren langs elkaar!

De Heere vraagt ons inderdaad niet om te zwijgen wanneer Zijn Naam gelasterd wordt, maar de Here vraagt ons wel om met wijsheid om te gaan met onze medemensen. Blijf dus bij uzelf en zeg dat ú er last van hebt en dat u ter wille van de familieband graag zou willen dat de ‘ruzie’ bijgelegd wordt. Bedenk erbij dan wel dat tact belangrijk is evenals de toon en de woordkeuze. Vindt u een gesprek op dit moment nog te moeilijk, dan schrijft u haar een briefje.

Het ga u goed,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vloeken
2 reacties
Jedidjas
Dat bloemetje met briefje is een mooi idee , maar ik zou de discussie niet nog een keer oprakelen, maar gaan bidden voor haar, denk dat dat meer doet. Ze weet heel goed hoe je erin staat. "Wat je aandacht geeft groeit" zeggen ze wel eens. Het vloeken negeren dus, wordt misschien eerst erger, maar dan zal ze inzien dat het spelletje met jou geen nut heeft.
God kent je hart hierbij.
Lekkerbek
Misschien voelde je tante zich aangevallen omdat er anderen bij waren.
Ik zou wat Marijke Rots ook aanraadt naar haar toe gaan met idd een bloemetje of iets lekkers voor bij de koffie.
Zeg dat je ermee zit, maar geef zéker ook aan dat je het zó moeilijk vindt om naar vloeken te luisteren, dat het jou zou helpen als ze dit probeert te laten..
Ik kan me niet voorstellen dat ze zegt bekijk het maar.
Succes!