Kleden als christelijke vrouw

Ds. J.A. Mol / 13 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over hoe je je hoort te kleden als christelijke vrouw. Ik vraag dit omdat ik graag voor de Heere wil leven: naar de Geest. Ik heb in het verleden heel wat verschillende soorten kleding gedragen, maar ik ben er nooit achter gekomen wat nu het beste is. Waarom niet? Omdat ik bij donkere kleding of een lange rok (en vooral een mooie) me bijvoorbeeld wel heel godsdienstig of geweldig vind, denk ik snel: nu zien de mensen aan mij dat ik geloof. Dat geeft trots. Ik draag graag rokken of jurkjes met een legging eronder, dit boven de knie, maar weet niet of dit wel goed is. Ik vind een legging netjes, maar een rok over de knie met legging weer niet staan, maar wel nodig. Maar dit ziet er niet uit voor de buren/collega`s/vriendinnen en mezelf. Mijn man ziet me liever gewoon met korte rok en legging. Hij zegt: mannen kijken altijd naar een vrouw, maakt niet uit wat ze draagt. Toch denk ik dat het wel uitmaakt, maar wanneer is het Gods wil, trek je geen aandacht, en kan dus alleen God de eer krijgen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Hoe hoor je je te kleden als christelijke vrouw? Een goede vraag! En mooi dat je daar over nadenkt. Want ik heb weleens de indruk dat veel vrouwen en meisjes zich veel te weinig bewust zijn van deze vraag. Natuurlijk valt er over mannen en jongens ook genoeg te zeggen, maar dat valt buiten het bestek van deze vraag.

Je geeft aan dat je graag voor de Heere wil leven: naar de Geest. En ook dat is mooi! Want dat hebben we niet van onszelf. Van onszelf maken we onze eigen keuzes. Dat zien we al in het paradijs. Adam en Eva wilden als God zijn. En we weten het vreselijke gevolg: de zondeval. Wij als mensen zijn tot alle boosheid geneigd. Het is belangrijk je daarvan bewust te zijn.

Nu heeft kleding alles te maken met de zonde. Want toen er nog geen zonde was, was er ook nog geen kleding (nodig). Kleding is dus zeker niet iets om trots op te zijn...

Een christelijke vrouw wordt opgeroepen “eerbare kleding” te dragen (1 Tim. 2:9). Ingetogen. Bezonnen. Netjes. Geen aanstoot willen geven. En geen verkeerde begeerten willen opwekken bij anderen. Komen wij dat niet juist tegen in onze cultuur? En hoe is dat in de christelijke gemeente? In de gereformeerde gezindte? Het wil toch wel wat zeggen als buitenlandse scholen geen uitwisseling meer willen met reformatorische middelbare scholen vanwege de kleding van meisjes! En een predikant schreef eens over de gangbare dameskleding: kort van stof en diep van inzicht...

Fijn dat jij wel inziet dat je met kleding de aandacht zomaar trekt of kan trekken. Veel vrouwen of meisjes hebben dat niet door. Het lijkt wel dat ze daar ook veel minder een antenne voor hebben. Daarom is het goed als vaders spreken met hun tienerdochters over het effect van kleding bij mannen en jongens. Je man heeft gelijk als hij zegt dat mannen altijd naar een vrouw kijken. Maar dan maakt het juist wel uit wat ze draagt!

Hoe wij ons kleden is heel belangrijk. We hoeven ons echter van de weeromstuit echt niet in donkere kleding te hullen (de Heere heeft ook de kleuren geschapen). Je ziet zelf dat het dan weer trots bij je kan oproepen.

Laten we bij 1 Tim. 2:9 blijven. Eerbare kleding. Maar wat is dan eerbaar? Het gaat je in je vraag vooral over de roklengte. Rokken of jurken met leggings eronder lijken mij nette kleding voor vrouwen en meisjes. Maar de roklengte dan? Om duidelijk te zijn: wanneer je rok net over je billen komt, dan kunnen we niet spreken van eerbare kleding. Maar als je rok net boven je knie komt? Mag ik die beslissing aan jezelf overlaten? Overweeg de dingen die ik hierboven heb geschreven en wat je zelf al in je vraag hebt geschreven.

Kleed je eenvoudig en eerbaar. Matigheid in kleding is ook een sieraad! Bekleed je vooral met de Heere Jezus Christus en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken (Rom. 13:14). Hij hing naakt aan het kruis om zondaren te bekleden met klederen van het heil. Gods zegen!

Ps. Een mooi boekje dat Bijbelse bezinning biedt op kleding is “Kleren maken de m/v” van ds. C. P. de Boer. Aanbevolen.

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

kleding
13 reacties
Dorah
Wat een genuanceerd antwoord van deze beantwoorder. Fijn! Eindelijk iemand die niet zo snel veroordeelt.
Vraagsteller: het is inderdaad goed om jezelf daarop te bezinnen. Persoonlijk voel ik mij als vrouw het prettigst als ik geen opmerkingen van mannen krijg over mijn uiterlijk en hun blik niet op een bepaalde manier over mijn lichaam gaat. Dat betekent voor mij dat ik jurken en rokken tot de knie draag en als de decolleté te diep is, draag ik een sjaaltje. Helaas is dat namelijk niet goed te voorkomen met de huidige kleding. In de afgelopen tijd heb ik zelfs geen nieuwe kleding gekocht omdat de jurken allemaal veel te kort waren voor mij. Dan draag ik liever een linnen broek...
Maar dit is allemaal persoonlijk. Een ieder moet dat voor zichzelf uitmaken. Oh wat mij trouwens ook helpt, is mijn man om advies vragen. De eerste reactie zegt vaak genoeg;)
bootje
Even een reactie alleen over de kleding: eerlijk gezegd snap ik niet waarom veel vrouwen leggings dragen.. ( en ik ben een vrouw) Draag een rok met gekleurde panty in een laarsjes of pump of als het te heet is inderdaad zo'n lange rok. Super vrouwelijk! En dat staat ook mooi met een rokje onder de knie. Verder begrijp ik het dilemma van de vragensteller .
bootje
Persoonlijk heb ik niets tegen het dragen van broeken, maar ik denk dat de vragensteller dit niet wil. Vandaar m'n reactie.
dkw
Eerbare kleding, daar doen de christenvrouwen in China wel aan.
Lange broeken, vaak ruim.

Nederland is het enige christelijke rokjesland waar het uberhaupt tot discussie staat dat vrouwen geen broek zouden mogen dragen terwijl, wat de dominee in zijn antwoord ook zegt, we eerbaar gekleed behoren te gaan, en een broek (geen lipleesbroek) is nu eenmaal veel eerbaarder als een rok of jurk, maar owee, een broek....
Mona
Mooie vraag! Eerbare kleding dragen is een bijbel-gebonden regel. Broeken/rokken zijn cultuur gebonden. Daarom blijft eerbaarheid boven alles staan, hoe je je ook kleedt, broek of rok. Cultuur, mode en gewoontes veranderen, maar de Bijbel niet. De Bijbelse regel is dus in alle situaties en culturen toepasbaar. Mooi is dat vind ik. Je netjes en eerbaar kleden kan zoveel verkeerde gedachtes en andere zondes voorkomen. Het is daarom geen zwaar gebod of regel. Maar juist daarom, om een ander geen aanstoot te geven, of in verleiding te brengen.
zandkasteel
@bootje
Als er iets prikkelend is, is het juist die mooie panty met die mooie pumps eronder of een laarsje.
Velen malen uitdagender dan een legging onder een rok op de knie.
Zeker met fietsen heeft dat vele voordelen en al helemaal bij de jongste meiden die lekker vrij kunnen spelen op skelter, schommel of duikelstang.
En inderdaad zie ik veel liever een nette broek, dan een te korte rok, maar dat schijnt nog niet bij velen in refoland zo te zijn.
Aan vragenstelster, kijk eens op internet op modest clothing, dan kom je genoeg tips tegen.
Luna
Leuke vraag en mooi antwoord. Ik ben benieuwd naar dat boek waar u naar verwijst. Het boek de deugdzame huisvrouw is misschien ook wel wat. Het gaat in dat boek voornamelijk over je hele houding en gedrag en dan voornamelijk man/vrouw, maar het gaat ook voor een gedeelte over kleding.

Ik zelf vind, net als @bootje, een panty ook vele malen mooier dan een legging. Persoonlijk vind ik @zandkasteel het een beetje bijzonder dat een panty vele malen uitdagender is dan een legging. Zou je mij kunnen uitleggen waarom? Misschien zien mannen (mocht je dat zijn) het wel heel anders, maar volgens mij is bloot toch gewoon bloot en maakt het weinig verschil of je een been helemaal bloot ziet of juist met panty. Misschien gaat het dan om het feit dat je met panty een mooie gladde been ziet, maar mocht dat het punt zijn, zou je dan wel je benen mogen scheren? Ik ben erg benieuwd hoe je dat ziet!
Luna
Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.

Hm, ik heb net voor het eerst gereageerd en lees nu pas bovenstaande. Is mijn reactie dan wel of niet correct?
Hermon
Onze dominee (GG) zegt vanaf de preekstoel dat hij liever ziet dat meisjes en dames een gewone/nette legging dragen, dan zo'n glimmende glanspanty. Ik ben het met hem eens dat die panty's veel uitdagender zijn. Zeker als ze onder korte rokjes gedragen worden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het voor spelende kinderen op het schoolplein ook veel netter is, dan dat meisjes in onderbroek aan de koppelduikelstang hangen. Met gym moeten ze op veel refoscholen een broekje onder het gymrokje dragen, maar op het schoolplein lijkt dat ineens niet meer nodig. Sterker: mag dat zelfs niet, want er wordt herhaald in infobladen gewaarschuwd dat de legging uit de boze is. Dat lijkt me toch wat tegenstrijdig. In de zomer zie je daardoor nu de vreemdste creaties. Moeders die hun kind toch een legging willen laten dragen, maar je mag op school niet zien dat het een legging is, kleine meisjes dragen in de zomer vaak geen laarsjes, dus wordt het een lange legging met sokken erover heen in zomerschoentjes...
Mona
@Hermon schrijft: In de zomer zie je daardoor nu de vreemdste creaties.

Ik moest wel even glimlachen toen ik dit las. Want ja, dat krijg je wel een beetje, als je aan alle regels moet voldoen, dan kom je wel eens in een spagaat terecht. En die vreemde creatie's kunnen maar zo weer een bron van plagerijen worden door buurkinderen....
Laten we toch ook gewoon ons verstand gebruiken. Onze kinderen netjes kleden, dat is de norm. Dan is het toch goed?
leene
Matigheid is vlgs mij ook niet teveel kopen. Heb een poos in het buitenland gewoond en het valt mij op dat er wel heel veel nadruk ligt op het uiterlijk de refo gezindte. Verder vind ik het ook belangrijk om geen kleding te kopen die voor een grijpstuiver in elkaar wordt gezet in gevaarlijke fabrieken in landen als Bangladesh. Moeten we daar ook als christen niets mee? Is een andere discussie besef ik maar dat wordt wel eens over het hoofd gezien.
Verder draag ik liever een broek op de fiets dan dat ik gevaarlijke capriolen moet uithalen. Degene die lange rokken supervrouwelijk vindt...( is beslist zo, vindt mijn man ook) heeft wrsch nog niet met een lange rok op de fiets gezeten. Levensgevaarlijk, mijn rok kwam tussen de spaken en ik heb een jasbeschermer en fietstassen, kun je nagaan. Rokken op of iets over de knie is ook niets want dan fiets ik bijna in mijn onderbroek. En ik weiger witte leggings te dragen... maar ja ik wil ook geen aanstoot geven.
Het is allemaal niet zo moeilijk denk ik: Een rok op of net over de knie, niet te diep uitgesneden topjes, of een broek. Matig met uitgeven en niet te veel. Donkere kleding is cultuur bepaald en de natuur is ook niet alleen maar zwart wit en donkerblauw.
segge
Gaat het er niet om dat jij je zelf prettig voelt in kleding? Begrijpelijk dat deze kleding ook overeenstemt met wat er in de Bijbel staat. Wel maken wij ons sneller druk om uiterlijk dan innerlijk. Ik denk dat we eerst bezig moeten zijn met het innerlijk en daaruit vloeit vanzelf ook het uiterlijk voort. En de één vind het fijn in een (lange) rok en de ander een broek. Maar wij als mensen denken altijd vaak maar weer beter te weten dan een ander. Soms kan dat ook pijn bij een ander veroorzaken.
Ik hoop daarom ook vraagstelster dat je je kleed in de kleding waarin jij je prettig vindt. En God heeft niet voor niets kleuren geschapen. Wij zijn bloemen en mogen bloeien!
bootje
Leene : k ben het helemaal met je eens. Ik was wel degene die het over de lange rok had, mooi maar inderdaad niet praktisch. Maar ik dacht voor sommige is het misschien een optie. En ik vindt een panty niet meer aanstoot geven dan een legging, mits het bijv. geen 20 denier panty is. En de witte legging heb ik nog nooit begrepen bij personen boven de 12 jaar. Maar dat is smaak gebonden.