Beste vriendin gedraagt zich anders

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoi! Ik ben 14 jaar. Ik had een heel leuke beste vriendin sinds de brugklas. We waren heel close en deden bijna alles samen. Sinds we andere vriendinnen erbij kregen is het heel anders tussen ons. Die ‘vriendinnen’ hadden opeens besloten dat ze mij niet meer mochten en deden erg onredelijk en gemeen. Uiteindelijk heb ik besloten om uit de groep te stappen.

Dat is nu al drie maanden geleden. Die beste vriendin gaat nog steeds met hen om, ook al deden ze supergemeen tegen mij. Ze zei tegen mij dat zij er niks mee te maken had. Nu gaat ze elke avond blowen en drinken met hen buiten op straat. Ik wil dat niet. Ik wil gewoon haar terug hoe ze vroeger was. Ik heb verder geen vrienden en denk de hele tijd aan onze leuke tijd vroeger en dat is gewoon heel verdrietig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, het is zeker heel verdrietig dat je vriendin zich nu anders gedraagt dan vroeger! Maar... vriendschap kun je niet dwingen. En als ik je verhaal lees, heb jíj de goede stap genomen door uit de groep te stappen! Zeker als “ze elke avond blowen en drinken met elkaar buiten op straat”!

Weet je, wanneer je vriendin mogelijk terug zou willen naar jou: zorg dan dat je er bènt. Dan hebben jullie elkaar hard nodig. En zo niet: er zijn vast wel andere vrienden te vinden onder bijvoorbeeld je klasgenoten. Terug naar de leuke tijd van eerder gaat niet meer lukken, domweg omdat jouw vertrouwen een deuk heeft gekregen.

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap