(...) Ik weet dat ik dit ook voor God mag neerleggen, maar heb daar helemaal gee...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik ben sinds 1,5 maand verliefd op een jongen die ik ongeveer iedere week een keer zie/spreek. Nu is het zo dat het wederzijds lijkt te zijn... Op zich heerlijk, maar aangezien ik hem nu een tijdje niet kan zien door omstandigheden weet ik niet hoe ik die tijd door kan en moet komen. Ik ga helemaal op in mijn verliefdheidsgevoelens en dat is heerlijk! Lekker verliefd te zijn... Het hoort bij verliefd zijn: maar er komt niets uit m’n handen! Ik kan alleen maar aan hem denken. Ik weet dat ik dit ook voor God mag neerleggen, maar heb daar helemaal geen behoefte aan; wil juist alleen aan hem denken en hoe lief hij wel is en hoe heerlijk verliefd zijn is. Maar daarin opgaan is ook niet goed. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Eigenlijk word ik een beetje moe van die verliefdheid, weet niet meer wat ik ermee moet...

Antwoord

Best verliefd meisje,

Tja, wat moet een dominee van 45 antwoorden op jouw vraag? Je maakt op dit moment in je leven mee wat heel veel mensen in hun leven hebben mogen meemaken. Volgens mevr. Hoek-van Kooten is dit een gave van de HEERE en bedoeld om ons aan een ander te verbinden. Heerlijk hoor, als je verliefd mag zijn. Daar is helemaal niets mis mee! Al de gevoelens die je (wat mij betreft heel knap) beschrijft, horen erbij. Zo gaat het nu eenmaal als je verliefd bent. Het wordt vanzelf anders als jullie werkelijk verkering zullen hebben. En daar ziet het toch naar uit. In die fase moet verliefdheid overgaan in liefde. Dat is een heel proces. Maar het is ook heel mooi om mee te maken.

Ik hoop dat jullie snel verkering zullen krijgen. Want een situatie als deze moet voor jou ook weer niet al te lang gaan duren. Wacht maar even af hoe het loopt. En als de jongen op wie je verliefd bent niet veel haast lijkt te hebben, kun je natuurlijk aan hem laten merken dat je hem leuk vindt. Tegenwoordig is het zo dat ook meisjes contact zoeken. Geen probleem hoor! Je zou je 'vlam' kunnen voorstellen om samen iets te gaan doen. En als je dan samen bent, zou je iets kunnen vertellen van je gevoelens. Misschien worden ze gelijk op een positieve wijze beantwoord.

Vraag ook aan de HEERE of je Zijn weg mag gaan. Ik neem aan dat de jongen op wie je verliefd bent, geestelijk op één lijn met je zit. Dat is echt nodig voor een verkeringstijd en een huwelijk. Ook andere dingen zijn belangrijk voor een relatie. Ik verwijs je maar naar de boeken van mevr. Van Kooten. Daarin kun je veel waardevolle informatie vinden.

Sterkte ermee en hopelijk is het binnenkort aan!

Ds. C. J. Droger