Omgaan met verleden van vriendin

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik heb al ruime tijd een vriendin. Ze komt uit een reformatorisch gezin. Ze heeft op een reformatorische school gezeten en is ook op die manier opgevoed. Mijn probleem met haar is haar verleden. Ik ging ervan uit dat het een net meisje zou zijn. Ze heeft voor mij nooit een serieuze relatie gehad, maar wel met diverse jongens seks gehad in een paar jaar tijd. Soms was het eenmalig en soms enkele keren. Ik kan hier lastig mee omgaan. Wat zou ik moeten doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zit in de zorgen. Jouw probleem is een probleem van onze moderne tijd. Alles moet kunnen. Tot vrije seksuele omgang ook buiten het huwelijk. Voor jou is het een bittere teleurstelling dat je vriendin zo uitgebreid alle vrijheid genomen heeft. Doordat je dit hoorde is ze voor jou niet meer wie je dacht dat ze was en zoals je wilde dat ze zou zijn.

Dat vraagt momenteel om ernstige bezinning! Waarom? Wel, op het besluit dat je nu neemt, kun je later niet meer terug komen. Er moet nu een heldere duidelijke stap gezet worden. Een heel ernstig besluit moet genomen worden: Ik ga met jou verder of  ik stop nu. Als je doorgaat mag je het verdere van je leven nooit meer op deze dingen terug komen. Om dat te kunnen moet je echt heel zeker zijn van jullie verhouding. Met andere woorden: je moet alle twee absoluut 100 procent zeker weten dat je van de ander houdt, met die alles wegcijferende liefde, die ook dit kan overbruggen. Hier moet je niet met een beetje schouderophalend overheen stappen. Weet je, als dit niet het geval is krijg je absoluut momenten in je huwelijksleven dat je het haar voor de voeten gooit hoe ze geleefd heeft.

Dat je er slecht mee kunt omgaan begrijp ik. Dat is heel normaal. Heeft ze dit zondige handelen zelf aan je beleden? Dan is er een heel belangrijke stap gezet. Je zult open en eerlijk met elkaar kunnen en moeten spreken. Alleen als er oprechte openheid is, is er vergeving mogelijk.

Je opvatting is juist; seks is geen spel maar het hoort bij het huwelijk. Het is het meest intieme deel van het één zijn van man en vrouw. Dit heeft je vriendin waarschijnlijk niet geweten. Heel veel jongeren worden niet voorgelicht of op een verkeerde manier in kennis gebracht met deze diep ernstige dingen. Seks voor het huwelijk veroordeelt de Heere. Zeker ook vrije seks als je nog jong bent. Je vriendin zou dat ook kunnen weten, want je zou verwachten dat ze dat geleerd heeft, meegekregen heeft. Het is niet Gods’ bedoeling dat we er maar op los leven, maar dat we een stil geheim bewaren voor in het huwelijk.

Het gaat nu bij jou niet speciaal om de vraag of je vriendin fout geweest is, maar over de vraag: gaan wij verder samen? Dat is heel ingrijpend. Je zou kunnen beginnen om eerst eens een korte periode elkaar niet te ontmoeten. Een afkoelings- en bezinningstijd. Daarna kun je weer opnieuw met elkaar in gesprek gaan en heel serieus de vraag tussen jullie inleggen. Ga vooral niet met allerlei vrienden en bekenden in gesprek, maar leg in de bezinningstijd zelf alles bij de Heere neer. Daarna ga je samen naar de Heere en leg je het probleem bij Hem neer met de vraag om licht en duidelijkheid. Krijg je vrijmoedigheid om verder te gaan, dan begint de volgende periode: als vrienden met elkaar omgaan. Zonder vergaande intimiteiten, zoals knuffelen en kussen. Na enkele maanden kun je dan beslissen of je beiden de stap durft te nemen om je te gaan voorbereiden op een huwelijk.

Ik hoop dat jij en je vriendin beiden beseffen hoe ingrijpende deze ontdekking is. En ook dat je alleen door goed omgaan met deze dingen tot een liefdevol huwelijk kunt komen. Een huwelijk waar liefde en vertrouwen de twee grote fundamenten zijn.

Samen sterkte en zegen. Weet dat de Heere genadig is en graag zonden vergeeft.

Gods zegen,
Nellie van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk