Voor de deur blijven staan

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Wat moet je doen als je niet bij je vriendje naar binnen durft, terwijl we al een maand verkering hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor de deur blijven staan!

Al een maand verkering? Nou en? Wat zou je bereikt moeten hebben in één maand tijd? En wat binnen drie maanden of binnen een half jaar? Verkering hebben is niet een kwestie van tijd, maar van toegroeien naar elkaar. Als jij er nu nog niet aan toe bent (niet durft, zoals je zegt) om kennis te maken met zijn familie (ik neem aan dat dat de achterliggende gedachte is) dan is dat zo. Niets erg. Mits je na verloop van tijd maar wél meer van hem wil leren kennen en derhalve ook zijn ouders, broers, zussen, ooms, tantes, grootouders en de hele rest belangrijke personen die in zijn leven thuis horen!

En krijg je dat verlangen, om hem (en allen die hem lief zijn) beter te leren kennen, níét: vraag jezelf dan af waar deze verkering op gebaseerd is. Mag ik het zeggen? Waarschijnlijk op het drijfzand van egoïsme! En dat is een gevaarlijk terrein, want zo worden jullie beiden nóóit gelukkig!

Sterkte,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

schoonfamilie
6 reacties
Daniel
Geweldig antwoord van mevrouw C.M.Chr. Rots-de Weger.
Als ik het zo geschreven zou hebben, dan was mijn bijdrage denk ik wel verwijderd.
Ik sta vierkant achter mevrouw Rots haar antwoord, niet iedereen knuffelen, maar de waarheid vertellen.
Mevrouw Rots-de Weger is de moeder van refoweb, zo voel ik dat, ze bewaakt de normen en waardigheid in refoland.
mortlach
Mevr Rots heeft wel gelijk, maar ergens niet naar binnen durven is natuurlijk best lastig. Is het alleen bij de verkering een probleem, of ook in andere situaties?
dkw
Niet durven is een emotioneel of psychologisch proces wat grotendeels zelf gevormd en zelf veranderd kan worden.
Niet durven is relatief...
Daniel
@mortlach....... ik moest aan het volgende gedicht denken:

Jij en ik

Later zul je bij me wonen.
Later zijn we met z'n beiden.
Dat bedenk ik soms, wanneer je
giechelt met de an'dre meiden.

't Is voorlopig nog maar beter
om de zaak geheim te houden,
'k zal je nog maar niet gaan zeggen
dat ik van je ben gaan houden.

Later ga ik reizen maken
heel alleen, naar verre landen,
en daar ga ik mensen redden,
redden met mijn eigen handen.

Iedereen zal in de kranten
van mijn grote daden lezen.
'Waarom zou die mensenredder
zo ontzettend moedig wezen?'

Niemand zal de waarheid weten,
jóu alleen zal ik 't vertellen:
later, als ik zó beroemd ben
dat ik bij je aan durf bellen.
vlokje
Daniël: waar haal je toch al die toepasselijke gedichten zo snel vandaan...
Daniel
@vlokje......als je leest ben je nooit alleen en ik lees veel, hou van gedichten en verder heb ik een vrouw en drie kinderen, ik ben dus nooit alleen. Ik heb ook nog een hondsbrutale hond, soms is het fijn om alleen met de hond op de bank gedichten te lezen. Even weg van de drukte van alledag. De hond geeft niets om gedichten, wel van eten. Zo dwaal ik helemaal af, de gedichten zitten in mijn hoofd. Ik zoek ze wel even op, maar ze zitten in mijn geheugen.