Verlangend en zoekend naar Hem

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Sinds het begin van dit jaar is er bij steeds meer een gevoel gekomen van gemis, het lege van deze wereld. Niets is er dat echt geluk en voldoening geeft. Ik verlang er zo om Hem te mogen leren kennen als mijn Borg en Zaligmaker en probeer Hem te zoeken door het lezen van boeken over Hem en Zijn werk (Bijbel, oudvaders, preken). Daarnaast ga ik graag naar de kerk en ik voel dat ik geestelijk voedsel krijg aangereikt als ik over Hem hoor spreken, het heil wat bij Hem te verkrijgen is.

Ik las onlangs ook een preek (Zondaren welkom bij Jezus Christus, Joh 6:37) van Alexander Archibald waaruit dit citaat komt: “Misschien zit u met de vraag: Hoe kan ik nu weten of ik behoor tot hen die de Vader aan de Zoon gegeven heeft? Dan zeg ik u dat u geen ander of beter getuigenis nodig hebt dan uw eigen bereidheid om te komen. U weet heel goed dat u uzelf niet gewillig gemaakt hebt. Als u tot Christus gekomen bent of bereid bent te komen, ben ik er zeker van dat u dat helemaal aan Gods genade zult toeschrijven. Anderen die van karakter en in hun dagelijks leven net zo zijn als u, blijven wereldsgezind en onder de macht van de zonde. Hoe komt dat? Met de apostel Paulus moet u zeggen: Door de genade Gods ben ik dat ik ben. De keuze begon niet bij u, maar uit Hem. Gij hebt mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Joh. 15:16). En in dit trekken werkt Christus samen met Zijn Vader, want Hij zegt: En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken (Joh. 12:32). Daarom zal Hij een arme berouwvolle zondaar die Hijzelf naar Zijn voeten getrokken heeft, zeker niet uitwerpen. Nee nee, nimmer! Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.”

De volgende zin sprak mij erg aan en mag ik denk ik ook op mijzelf toepassen, hoewel het wat gevaarlijk voelt om dat van jezelf te zeggen, te beamen: “U weet heel goed dat u uzelf niet gewillig gemaakt hebt. Als u tot Christus gekomen bent of bereid bent te komen, ben ik er zeker van dat u dat helemaal aan Gods genade zult toeschrijven. Anderen die van karakter en in hun dagelijks leven net zo zijn als u, blijven wereldsgezind en onder de macht van de zonde.”

Nu vraag ik me af hoe het verder moet. Ik kan immers niet bouwen op mijn verlangen en begeerte naar Hem, dat is niet zaligmakend! Maar hoe dan wel verder te gaan? Verlangend en zoekend naar Hem aan te houden totdat ik Hem zal vinden? Hebt u naast de Bijbel mogelijk andere boekentips die ik hierover zou kunnen lezen?

Antwoord

Toen ik uw vraag las, moest ik denken aan antwoord 86 van de Heidelberger: “Daarna ook, dat elk bij zichzelf, van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij...”. U spreekt van gemis, leegheid van de wereld, verlangen om Hem te kennen, graag naar de kerk gaan, geestelijk voedsel aangereikt krijgen. Dat alles kan geduid worden als het Eigen werk van de Heilige Geest. De Heilige Geest verzekert een zondaar, naast het Woord (waardoor Hij steeds eerst werkt, Rom. 10:17) ook uit de vrucht, welke Hij, door het geloof, werkt in het hart. Hij schenkt daarbij ook de bereidheid om die vrucht te dragen. Het komt, wederom, door middel van het geloof, álles door Hem.

Dóór de Heilige Geest zeg ik, niet ván de Heilige Geest. Want Hij vervult alle nooddruft, die Hij Zelf werkt, door het te nemen uit Christus en het toe te eigenen aan zondaarsharten, Joh. 16:14. Door het geloof, gevoed door het Woord, wordt in de strijd des geloofs troost geschonken door de Trooster. Dan wordt het Woord inderdaad dierbaar omdat Christus Zich er door openbaart aan, door Zijn Geest, verlangend gemaakte zielen naar Hem. Lees maar eens aandachtig in welke weg de Heere dit doet uit Johannes 5:25 en 14:21 plus de Kanttekeningen daarbij. Verder Efeze 2:8-10 met de Kanttekeningen daarbij. Mijn raad is daarbij om de belijdenisgeschriften te lezen en te herlezen. Veel antwoorden op (onbeantwoorde) vragen zijn daarin te vinden. Steeds is weer nodig waartoe de apostel oproept in 2 Korinthe 13:5. Lees daarbij ook de  uitleg in de Kanttekeningen, Fil. 2:12.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos