Verlichting van premenstrueel syndroom

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik heb premenstrueel syndroom (PMS), ik vind dit heel onprettig. Het komt elke maand terug. Nu zoek ik naar theekruiden o.i.d. tot verlichting. Ik zie dat er voor PMS theesoorten zijn die tegelijk gebruikt worden voor de overgang. Waarom wordt PMS gelijkgesteld aan de overgang? Het is toch juist tegenovergesteld? Ik wil iets innemen wat mijn vruchtbaarheid niet belemmert. Graag zou ik advies willen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

PMS kan vervelende klachten geven, dus ik kan me voorstellen dat u zoekt naar producten die de klachten kunnen verminderen. Echter is mij een relatie/wetenschappelijk bewijs onbekend over de werking van theekruiden op PMS of juist op de overgang. PMS en de overgang zijn dan wel gerelateerd aan de cyclus/hormoonhuishouding, maar dat betekent inderdaad niet dat het hetzelfde is.

Qua middelen vanuit de drogist voor PMS-klachten kan ik u niet direct een advies geven wat goed zou kunnen helpen. Een alternatief voor de pil of het hormoonspiraal (wat de vruchtbaarheid belemmert) zou bijvoorbeeld een antidepressivum kunnen zijn. Maar dat iets wat u het beste met uw eigen huisarts kan bespreken. Voor overige tips bij PMS-klachten wil ik u ook graag verwijzen naar thuisarts.nl.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

Premenstrueel Syndroom (PMS)