Ouders tegen studentenvereniging

Ds. G.J. Noordermeer / 3 reacties

Vraag

Ik ga komend jaar mijn studie vervolgen in Zwolle. Nu wil ik zelf heel graag bij een studentenvereniging. Via mijn huidige school kregen we een welkomsmail van de studentenvereniging Solidamentum. Deze studentenvereniging trekt mij erg aan. Alleen nu zit ik met een probleem: Mijn ouders willen niet dat ik naar een studentenvereniging ga. Waarom niet, dat is me niet helemaal duidelijk.

Het komt er op neer dat ik ze het eigenlijk niet durf te vragen. Omdat ik bang ben voor hun antwoord dat waarschijnlijk toch nee is. Ik zelf wil naar die studentenvereniging om bezinning rondom Gods Woord en de gezelligheid. Weet u hoe ik dit op een normale manier tegen mijn ouders kan zeggen? Ik weet het echt niet meer.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De laatste opmerking geeft aan dat je er echt mee zit! De vraag is echter waarmee? Het lijkt in eerste instantie je ouders: zij willen -om onbekende reden(en)- niet dat je naar een studentenvereniging gaat en dat gaat tegen je eigen wens in. Het is ook erg verleidelijk om het hier voor je op te nemen waarom je juist wel daarheen zou mogen gaan.

Het probleem ben je hier echter zelf. Je geeft aan dat je hen niet durft te vragen en dat je bang bent voor hun waarschijnlijk antwoord. Je vraagt hoe je dit op een normale manier kunt zeggen? Als buitenstaander vind ik dit erg vreemd. Waarom durf je hun niet te vragen en waar komt je angst voor hun antwoord vandaan? Is er een verstoorde verhouding tussen jou en je ouders? Zijn ze star in hun afwegingen? Ben je zelf niet tactisch in het aangaan van zulke gesprekken?

Ik zou zeggen: ga het gesprek aan en vraag naar hun standpunt en de onderbouwing van hun standpunt. Leg uit wat zo een studentenvereniging betekent voor je studietijd. Na dat gesprek is het hopelijk veel duidelijker voor je en in geval van een voor jou negatief resultaat: kijk pas op dat moment hoe verder.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. J. Noordermeer

Ds. G.J. Noordermeer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

oudersstudentenvereniging
3 reacties
K80
Ik moet de dominee wel gelijk geven. Ik ben ook wat verbaast over de vraag.
Als je naar een studentenvereniging wilt, zal je rond se 18 jaar zijn. Zo goed als volwassen dus.
Dat je dan bang bent om het je ouders te vragen komt me vreemd over.
Wellicht zijn ze heel star, of autoritair, maar hoeveel je gewoon het gesprek over moeten aangaan en je niet laten weg jagen met een simpel nee dat mag niet.
Je bent echt wel op een leeftijd dat je zelf iets mag vertellen en je hebt recht op een goede formulering.
mortlach
Niet alleen moet je er een gesprek over (kunnen) voeren; je komt ook op een leeftijd dat je het advies van je ouders kunt aanhoren en naast je neer kunt leggen.

Misschien kennen ze alleen de stereotypen van studentenverenigingen, het brallen, de drank, seks, etc. Je zou kunnen proberen duidelijk te maken dat je niet op dat soort vereniging uit bent.

Je zou ook kunnen overwegen op kamers te gaan; het lijkt er een beetje op dat wat fysieke afstand best goed voor je zou kunnen zijn.
Remco2
Ja, inderdaad gewoon vragen wat hun bezwaren zijn en hopelijk willen ze dat dan zeggen.

Waarschijnlijk willen ze ergens voor waarschuwen. Dan kun je dit in je oren knopen en meenemen in de overweging om al dan niet lid te worden.

Waarschijnlijk vinden ze een studentenvereniging te werelds. Maar als je gaat studeren, begeef je je in de wereld, daar is niets aan te doen en dat hoeft ook niet. Als je maar goed van kwaad kunt onderscheiden. Onderzoekt alles en behoud het goede.