Esther trouwde met gescheiden Ahasveros

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Misschien een wat bijzondere vraag, maar ik moet opeens aan hertrouwen na een scheiding denken bij het verhaal van Ahasveros en Esther. In de refo-wereld wordt verschillend en vaak streng gedacht, maar in het boek Esther heeft Ahasveros ruzie met z’n eerste vrouw en zet haar aan de kant om vervolgens plaats te maken voor een nieuwe partner en dat mag de Joodse Esther zijn. Wat als zij had geweigerd, juist omdat er bij die koning geen sprake van overspel was en hij feitelijk niet eens weg mocht bij Vasthi?

Zo oordelen wij immers vaak (in de kerk en daarom mag een tweede huwelijk vaak niet -in niet de kerk- plaatsvinden). God hield Esther niet tegen met allerlei principes of waarschuwingen. Hij had juist een bijzonder (reddings)plan met haar leven richting haar nieuwe relatie en Zijn volk! Eerlijk gezegd snap ik hier dus niet alles van, maar misschien heeft u een helder antwoord op dit dilemma wat bij Esther amper een vraagstuk bleek. Ze ging!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is inderdaad een bijzondere vraag. Stel je die inderdaad omdat je nieuwsgierig bent wat de dominee  er van maakt? Of is het een vraag waarop het antwoord toch een wat meer persoonlijke betekenis voor je heeft? Het zou immers zomaar kunnen zijn dat jij in zo’n situatie verkeert van een  huwelijk dat je begeert aan te gaan, maar waarbij het gaat om een partner die getrouwd is geweest en van wie de vorige man of vrouw nog leeft.

In ieder geval meen ik te moeten zeggen dat het voorbeeld van Esther en koning Ahasveros niet bedoeld is als een vrijbrief voor een dergelijk tweede huwelijk. Trouwens, dan zou je vervolgens in die geschiedenis ook een vrijbrief voor polygamie kunnen lezen. Naar mijn gedachte is de Bijbel daar niet voor bedoeld.

Wat wel duidelijk is in het boek Esther, is dat de Heere regeert en dat Hij op allerlei manieren mensen inschakelt in Zijn dienst. Esther ging, schreef je. Welnu, wanneer de Heere jou ergens gebruiken wil, hoop ik dat van jou ook geldt, wat we van Esther lezen: Zij ging! En verder: de Bijbel is duidelijk genoeg als het gaat om de vraag: met wie mag ik trouwen.

Sterkte gewenst,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

hertrouwen