Paarse benen

drs. J. de Jongh-van Hoof | Geen reacties | 14-05-2020| 07:56

Vraag

Al paar jaar loop ik met deze klacht van mijn benen. Als ik zit, zijn mijn benen normaal. Wanneer ik opsta of lang sta krijgen mijn benen een andere kleur. Een beetje paarsachtig met witte rondjes. Ik weet niet wat dit kan zijn, maar ik maak mij wel zorgen erover.


Antwoord

Heel eerlijk: ik weet het niet. Misschien is het “Livedo reticularis”. Dit is een vooral aan de benen voorkomende onschuldige netvormige blauwpaarsige verkleuring. Dit is een normale reactie op koude. Men veronderstelt dat de paarse verkleuring wordt veroorzaakt door zuurstoftekort in de kleine bloedvaten van de huid. Meestal blijft dit beperkt tot de benen.

-Bij volwassenen, vooral jonge vrouwen, ontstaat het door kou en verdwijnt het weer bij opwarmen.
-Zonder dat we een oorzaak weten (komt vaak voor, meestal bij jonge vrouwen, vooral in de winter, duurt langer,  verdwijnt niet door opwarming, en er kan geen enkele onderliggende ziekte worden gevonden).
-Soms kan het door geneesmiddelen ontstaan. 

Foto en uitleg heb ik van deze website.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

benen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
    30-11-1967
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
277 artikelen
drs. J. de Jongh-van Hoof

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Nieuwe contacten leggen

Ik ben een vrouw van ongeveer 30 jaar. Mijn vriendinnen en vriendinnen hebben allemaal een partner of gezin. Hierdoor is het lastiger om eens een dag weg te gaan, een stuk te wandelen of af te spreken...
Geen reacties
13-05-2014

Uitgenodigd voor Opwekking

Een goede vriend van mij heeft mij uitgenodigd om dit jaar mee te gaan naar Opwekking. Kan ik hier heen gaan? Ik las dat ds Van der Spoel er eens gepreekt had. Is zo'n conferentie met alles wat men da...
Geen reacties
13-05-2016

Onkruid of wilde bloemen

Hoe moet ik onkruid zien ten opzichte van de zondeval?
7 reacties
13-05-2025
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag