Toegankelijke Bijbelverklaring

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Aan een PKN-predikant. Voor bijbelstudie en stille tijd wil ik een serie bijbelverklaringen gaan verzamelen/sparen. Welke hedendaagse, bijbelgetrouwe, voor een niet-theologisch maar hoger opgeleid gemeentelid toegankelijke Bijbelverklaring over het Oude en/of Nieuwe Testament zou u daarvoor aanraden?

Antwoord

Het is natuurlijk altijd gewaagd om aan te geven wat bijbelgetrouw is en ook wat goed is voor iemand die hoog is opgeleid. Allereerst zou ik willen wijzen op de kanttekeningen bij verschillende Bijbels die we hebben. Niet alleen van de Statenvertaling, maar ook destijds van de Nieuwe Vertaling. Verder de studiebijbels die verschenen zijn. Bij de HSV, maar ook de grote studiebijbel onder redactie van o.a. dr. M. J. Paul. Er kan ook nog gewezen worden op het commentaar op het Nieuwe Testament onder redactie van prof. dr. J. van Bruggen.

Eerlijk gezegd is er op het gebied van het Oude Testament niet zo’n alomvattend commentaar verschenen, maar allerlei deelstudies zijn wel te vinden. Met een beetje gevoel voor de manier waarop iemand de Bijbel benadert, is er wel wat te vinden. Met een goede speurneus is er wel wat te vinden!

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

bijbelverklaring