God niet snappen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp helemaal niets meer van de rechtvaardigheid en de zegen van God. Ik ben een vrouw van in de 30 en ik heb al jaren het verlangen om te trouwen en een gezin te stichten. God heeft mijn gebed nog niet verhoord. Ik ben wel alle jaren trouw gebleven aan de Heer en met Zijn genade kan ik nog steeds zeggen dat ik maagd ben en dat ik Hem gehoorzaam ben geweest tijdens mijn jarenlange wachten. Als het mijn tijd nog niet is, oké dat kan ik begrijpen. Als het Zijn wil is dat ik voor altijd single blijf... nou ja niet leuk, maar goed... “Zijn wil geschiede”. Dus als dat Zijn plan is moet ik maar daar maar in berusten. Tot dusver snap ik God nog wel.

Het volgende snap ik echter niet. Ik heb een kennis die al een tijd gescheiden is. In het vorig huwelijk was die kennis getrouwd met een ongelovige, terwijl mijn kennis christen was. Ook is er overspel gepleegd door die kennis. Nu is die kennis hertrouwd met een christen en is zwanger. Ik begrijp echt helemaal niets meer van God, Zijn rechtvaardigheid en zegen. Ik gun die kennis het huwelijk en de kinderzegen hoor, daar niet van, maar ik snap niet dat God die kennis wel zegent en mij niet. Ik voel mij echt verlaten en in de steek gelaten. Ik heb vaker mensen zien trouwen en kinderen zien krijgen en dat raakte mij eigenlijk niet omdat dat in gehoorzaamheid gebeurde bij gelovigen. Ik vierde hun zegen en was oprecht blij voor hen! Maar hier begrijp ik gewoon echt helemaal niets van. Ik snap Zijn hand hier niet in.

Ik merk dat deze situatie frictie veroorzaakt tussen de Heer en mij en dat wil ik niet. Maar toch is er gevoelsmatig een vertrouwensbreuk ontstaan omdat ik dit gewoon niet snap. Heeft God misschien wel geen plan voor mensen en gebeurd alles maar willekeurig? Ik heb altijd geloofd dat God een plan had voor een mens als individu, maar misschien is dat een foute gedachtegang? Ik hoop dat iemand met een frisse blik en de Heilige Geest wat verheldering kan geven.

Antwoord

Beste...,

Het is mijn hartelijke overtuiging dat God erop uit is om elk schepsel van Hem overvloedig te zegenen zodat hij of zij vervolgens tot zegen kan zijn in dat wat we hier op aarde te doen hebben. Dat geldt dus ook voor jou. God heeft jou geschapen zodat jij een vruchtdrager zou zijn. Waar, op welke manier en in de context van welke levensomstandigheden, dat mag je dag aan dag ontdekken. We kunnen hierin twee fouten maken.

1. We formuleren voor onszelf éérst de levensomstandigheden die wij van belang vinden, die we prettig vinden, waar we hoopvol over zijn, en we hopen vervolgens dat God ons hierin zal zegenen. Maar dat is precies de verkeerde volgorde. We mogen eerst stilstaan bij ontdekken wat de levensopgave is die God voor ons heeft om er vervolgens op te vertrouwen dat Hij ons de levensomstandigheden geeft en toevertrouwt die daarbij passen. Ik had zelf ook graag kinderen gehad, maar het is mij niet gegeven. Ben ik daar bitter en verongelijkt over? Nee hoor, absoluut niet! Ik heb ontdekt dat mijn levensomstandigheden passen bij het werk dat God voor mij te doen heeft op deze aarde en dat Hij mij daarin wil zegenen. Paulus legt niet voor niets uit dat het ongehuwd (en dus kinderloos zijn) een genadegave van God kan zijn, zodat jij je kunt focussen op welke ‘arbeid jij in Zijn wijngaard’ kunt doen. Zonder de afleiding van snotneuzen, poepluiers, ziekte en zorgen om kinderen. Heb je er weleens zó naar gekeken?

2. De tweede fout die we kunnen maken is dat we gaan vergelijken met anderen en dat we óók nog willen snappen waarom het bij een ander anders gaat dan bij jezelf. Maar daar gaan wij helemaal niet over en je zult er ook nooit (of slechts gedeeltelijk) een antwoord op krijgen. Het gaat erom dat jij tot jouw bestemming komt. Dat is jouw verantwoordelijkheid en daar heb je je handen vol aan. Ik tenminste wel. Waarom krijgt de een zes kinderen en de ander geen? Geen idee. Daar ga ik niet over. Waarom huwen veel mensen en huwen zij weer als het huwelijk daarvoor is gestopt (door overlijden of echtscheiding) terwijl een ander snakt naar een relatie en het gebeurt maar niet? Geen idee. Daar ga ik niet over. Ik weet wel dat het past in de context van wat ik hierboven schreef. Jij mag op zoek gaan naar de levensopgave die God voor jou heeft en of daar in de toekomst een vaste levenspartner bij past, mag je gaan ontdekken.

Ik hoop dat je op deze manier in de ontspanning kunt staan van een leven met God, dat je uitgaat zien naar de verrassingen die Hij voor je in petto heeft en dat elke dag in het teken staat van het grote verlangen: “Ik zal niet gaan, tenzij Gij mij zegent!”

Een vruchtbaar en zegenrijk leven gewenst Wees een zegen voor alle situaties en alle mensen die God op je pad plaatst! Dan zal de dankbaarheid overheersen.

Drs. Els J. van Dijk