Beroepingswerk tijdens coronacrisis

drs. I. A. Kole / 1 reactie

Vraag

Aan een ambtsdrager van de Gereformeerde Gemeenten. Onze gemeente is al geruime tijd vacant. Dat is erg moeilijk voor mij. Gezien de maatregelen omtrent het coronavirus kan er voorlopig geen gewone ledenvergadering plaatsvinden. Weet u of het mogelijk is dat de kerkenraad zélf op één of andere manier toch een beroep kan uitbrengen op een predikant, zodat het beroepingswerk door kan gaan? Zoals gezegd, het is voor mij heel moeilijk dat de gemeente al zolang vacant is. En zeker in deze tijd is dat alleen maar moeilijker geworden, omdat je juist nu een eigen predikant zo erg mist.

Antwoord

De kerkenraad zal elk jaar enkele keren een beroep uitbrengen op één van de predikanten of op een kandidaat. De ledenvergadering wordt bijeen geroepen. De beroepsbrief zal voorgelezen worden en de voorzitter van de kerkenraad en de consulent moeten de beroepsbrief ondertekenen.

Door het coronavirus zijn er beperkingen waar we ons aan moet houden en is het niet wijs om dan een ledenvergadering te houden. We zijn gehoorzaamheid aan de overheid verplicht en verantwoordelijk voor degenen die onze zorg toevertrouwd zijn. Wijs dat de kerkenraad, eventueel in overleg met de consulent, afziet van het uitbrengen van een beroep.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

beroepingswerkcoronavirus
1 reactie
Prisma23
Er kan toch een ledenvergadering via skype, zoom of zoiets worden gehouden?