OMG

Ds. M.F. van Binnendijk / 6 reacties

Vraag

Samen met mijn man kijk ik graag naar programma’s over het overleven in de natuur, bijvoorbeeld van Discovery en BBC. In deze programma’s worden de meeste vloeken gefilterd, er is dan een pieptoon te horen. Waar ik moeite mee heb is dat de vloek OMG niet weggelaten wordt. Is dat een reden om deze programma’s niet meer te kijken? Het gaat hier niet om bewust nagespeelde vloeken zoals in een speelfilm. Het is ook niet mogelijk om de vloekende persoon erop aan te spreken, omdat je zelf enkel toeschouwer bent.

Antwoord

Je kiest er bewust voor om met je man te kijken naar programma’s waarin vloeken worden weg gefilterd. Alsof er geen betere programma’s zijn. Wat sneu! Wanneer pieptonen nodig zijn om bepaalde vloeken of gespierd taalgebruik weg te filteren, wil dat nog niet zeggen dat jij ze als kijker niet zou opmerken of ontcijferen. Je weet heel goed waar de piepjes voor staan, zoals je zelf al opmerkt. Pretendeer dan niet dat programma’s mét piepjes veilig en verantwoord zijn om naar te kijken. Je hoeft niet intelligent te zijn om je (onder)bewustzijn de puntjes te laten verbinden en de piepjes in te vullen.

Na 9/11 is OMG (voor de onwetende meelezers: OMG is de afkorting van “Oh my Go(o)d(ness)!”, en is een kreet van afschuw en verbijstering) door miljoenen mensen live vernomen en daarna zelfs helemaal ingeburgerd in de Nederlandse taal, met name onder jongeren. Je kunt je daar vreselijk aan storen – terecht.  Onwetend wordt de Naam des Heeren ijdel gebruikt.

Jullie zeggen echter willens en wetens (sic!) naar dit soort programma’s te kijken, waarvan je wéét dát erin gevloekt wordt. Waar ligt de grens van ijdelheid dan?

Wanneer je enkel valt over het feit dat OMG niet wordt weg gefilterd -en de vloekpiepjes verdraag je wél!- dan krijg ik toch wel ergens de indruk dat er sprake is van een zekere selectieve verontwaardiging.

Je stelt de vraag: “Is dat een reden om deze programma’s niet meer te kijken?” De vraag stellen is hem beantwoorden!

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

vloeken
6 reacties
K80
De piepjes zijn niet alleen naar vloeken, maar meestal scheldwoorden.
Ik kijk persoonlijk ook veel van die programma's, maar moet eerlijk zeggen dat in de Engelse programma's zo goed als geen vloeken/schelden voorkomen.
Dan bedoel ik de series van bv Ed Stafford. Wordt nooit in gepiept. Is ook niet nodig omdat deze man niet scheld.
Komt op Discovery
RSTHG21
K80, schelden mag dus wel?
K80
Nee dat niet, maar onder elke piepje is echt geen vloek. 9 van de 10 gevallen is dat het f woord.
MusvanhetDak
Ik kijk heel vaak en graag naar Discovery. Ze hebben daar fantastische documentaires, op Discovery Science vooral over het heelal, waaruit veel te leren valt over hoe groots en fascinerend de schepping functioneert. Vloeken zijn mij nooit opgevallen en zullen er, gezien de aard van dergelijke documentaires, ook niet veel te horen zijn. Een kreet als 'OMG' misschien wel, ik weet het eigenlijk niet, mogelijk als een wetenschapper met zeer verrassende resultaten geconfronteerd wordt. En grote verrassingen zijn er in de kosmologie regelmatig. Veel alternatieve programma's met zoveel informatie over het heelal, zijn mij niet bekend.
MusvanhetDak
Ik bedoel dus: veel meer dan... etc.
K80
Het ging over programma's zoals van Bear Grills, dual survival, etc.
Daar worden die mensen gefilmd tijdens overleving tochten. Geen docu opgenomen in een studio.
Dus als ze pijn hebben, schrikken of vallen, valt er dan wel eens een kracht term.