Vragen bij bijbellezen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben van huis-uit opgevoed met nooit meer dan alleen het besef dat God bestaat en bidden voor het avondeten. Ongeveer sinds twee jaar ben ik zelf erg bezig met het geloof en ik ben ook begonnen met het lezen van de Bijbel. Ik ben, misschien vreemd, begonnen bij het Nieuwe Testament (NT) en ik heb het helemaal gelezen en op sommige gedeelten na snapte ik het meeste wel. Daarna ben ik begonnen bij het Oude Testament (OT); inmiddels ben ik bij Leviticus. Hoe verder ik kom in het OT, hoe meer vragen er bij mij opkomen. De belangrijkste vragen die ik tot nu toe heb:

1. Waarom worden de meeste dingen die in het OT door God worden genoemd zoals geboden, verboden, regels en wetten, nu niet meer aangehouden? Bijvoorbeeld: nu eten we wel vissen zonder schubben en vinnen zoals garnalen of kreeft, nu eten we varkens, bloed (in vlees), etc. Ook brengen we geen offers meer zoals dat aangegeven staat. Nu is er geen tabernakel, ark, etc. meer. Waarom is dat? En waarom worden dan de Tien Geboden nog wel nageleefd? Wat is het verschil, en vooral ook, hoe weet ik dat?

2. Hoe kan ik het OT toepassen in mijn leven nu? Wat moet ik er van meenemen?
Eigenlijk de ‘oneerbiedige’ variant van deze vraag: wat kan/moet ik er mee? Dat bedoel ik niet op een oneerbiedige manier, maar dat is wel wat ik er eigenlijk mee probeer te begrijpen.

3. God heeft Adam en Eva geschapen en de aarde en alles dat leeft, groeit en bloeit. De mens was goed geschapen naar het evenbeeld van God. Maar waarom heeft de slang Eva dan toch kunnen verleiden? Als alles goed was, waarom heeft de slang dan toch invloed op Adam en Eva gehad?

4. Nadat Adam en Eva van de verboden vrucht gegeten hadden kwam na de zondeval pijn, angst, dood, etc. Waarom zijn alle mensen van nature zondig ‘geworden’ door deze gebeurtenis?

Ik begrijp het wanneer niet alle vragen beantwoord kunnen worden, het zijn er veel en misschien ook wel hele hele lastige vragen?

Antwoord

Beste vraagsteller. Je bent niet de eerste en evenmin de enige met deze vragen. Meer nog, ze zijn allemaal al één of meerdere keren gesteld op Refoweb. We verwijzen je dan ook graag door eerder gegeven antwoorden. Onder aan ieder antwoord staan tags die doorverwijzen naar andere vragen over hetzelfde onderwerp en die vaak nog wat meer duidelijkheid geven als je vraag niet helemaal beantwoord is. Succes!

1 en 2.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23738/relevantie-oudtestamentische-wetgeving
www.refoweb.nl/vragenrubriek/13350/de-wet-voor-ons
www.refoweb.nl/vragenrubriek/16857/wet-onze-tuchtmeester-tot-christus
www.refoweb.nl/vragenrubriek/2642/ceremoniele-wetten-gelden-niet-meer

3.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/269/toelaten-zondeval
www.refoweb.nl/vragenrubriek/16626/waarom-zonde-mogelijk-in-het-paradijs
www.refoweb.nl/vragenrubriek/17141/volmaaktheid-van-het-paradijs

4.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/erfzonde