In ongelovig gezin tot geloof gekomen

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Aan een HHK-predikant. Ik ben een jongen van 16 jaar en ben geboren in een ongelovig gezin. Ik ben Hervormd gedoopt maar we gingen haast nooit naar de kerk. Nooit werd er aandacht geschonken aan het geloof en bidden deden we ook nooit. Tot het overlijden van mijn vader enkele jaren terug. Toen ben ik tot geloof gekomen en nu ga elke zondag naar de een Hersteld Hervormde gemeente, waar ik me erg thuis voel. Met mijn opa en oma kan ik ook goed over het geloof praten. Zij zijn zelf Hervormd en zijn erg blij dat ik tot geloof gekomen ben.

Ik verdiep mij erg in de Bijbel en de kerkgeschiedenis en heb relatief veel kennis, echter weet ik dit moeilijk in de praktijk te brengen. Ik lees veel in boeken van predikanten, maar ik lijk het haast meteen weer te vergeten. Zondagse preken blijven mij vaak bij, alleen ook dat kan ik moeilijk in de praktijk brengen. Ik wil zo graag in het licht van Christus het smalle pad bewandelen, maar het lukt me niet. Het is alsof er een muur tussen mij en God in staat. Daar moet ik mijzelf wel de schuld van geven. Ik val telkens opnieuw in de zonde. Soms zelfs met de gedachte en het weten in mijn hoofd dat het niet mag van de Heere, bega ik die zonden en dat doet mij pijn, maar toch doe ik het telkens weer.

Mijn telefoongebruik is hier ook een oorzaak van. Soms probeer ik mijn mobiel weg te leggen en een goed boek of de Bijbel te lezen, maar het dringt niet tot me door. Hierdoor is ook mijn gebed erg inhoudsloos en ik lijk daardoor ook zeker niet verhoord te worden door God. Ik voel gewoon niks van Zijn aanwezigheid. Is dat raar? Ik wil waarlijk geloven, maar er staat iets tussen mij en God in.

Heeft u tips hoe ik mijn aandacht meer bij God kan leggen in plaats van bij alle wereldse verleidingen en zonden? Hoe ik met een oprecht hart bidden kan zonder maar een standaard en snel gebed in mijzelf op te zeggen uit automatisme en hoe ik de juiste balans kan vinden tussen school, werk, telefoongebruik en geloof?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een indringende vraag. De aanleiding van je vraag is iets dat mij met grote vreugde vervult. Je bent niet met de Heere en Zijn dienst opgegroeid, maar de Heere heeft jou wel gevonden en geplaatst onder Zijn Woord. Je hebt Hem nodig gekregen. Dat is genade.

Tegelijk wil je Hem meer en beter leren kennen. Ik kan het verkeerd hebben, maar ik vermoed dat je voor jezelf ervaart dat je in het verleden tijden hebt gekend dat je jezelf dichter bij de Heere voelde dan dat je dat nu voelt. Je ervaart dat er zoveel dingen tussen jou en de Heere in komen te staan.

Ik wil mijn antwoord in vier delen knippen. Ik begin bij het gebed. De belangrijkste plaats om met jouw nood te komen is op je knieën in het gebed. Gebed heeft voorbereiding en oefening nodig. Denk voordat je gaat bidden na, waarvoor en waarover je wilt bidden. Als je dat hebt opgeschreven, leg dat eens naast het volmaakte gebed dat de Heere Jezus heeft geleerd: het Onze Vader. Je kunt dit vinden in Mattheüs 6 en Lukas 11. De Heere Jezus leert hier dat het eerst moet gaan om Gods naam, eer, koninkrijk en wil. Daarna mag er ook plaats zijn voor onze noden van de ziel (vergeving van zonden) en lichaam (dagelijkse behoeften) om dan vervolgens de Heere te loven voor Wie Hij is. Bereid je gebed zo voor.

Ik wil vervolgen met je tijdsbesteding: school, werk en telefoongebruik kunnen niet in tegenspraak zijn met het leven uit het geloof. Paulus zegt in Kolossenzen 3:23: “En al wat gij doet, doet dat van harte als voor den Heere en niet voor de mensen.” Dat betekent dat ook school, werk en telefoongebruik zo gedaan en gebruikt moeten worden alsof je het voor de Heere doet. Dan is het tot eer van de Heere. Tegelijk is het belangrijkste van de dag de wandel met God, dat wil zeggen het geloof. Belangrijk wil niet zozeer zeggen de meeste tijd van de dag, maar dat het wel al het andere beheerst. Geef daarom school, werk en geloof een plaats in je gebed.

Ik wil vervolgen met je mobiel: het kan best een strijd zijn om deze werkelijk weg te leggen en je aandacht te richten op de Bijbel of een goed boek. De eerste stap is je telefoon aan iemand in je huis te geven met een duidelijke tijdslimiet. Pas na die tijd krijg je deze weer terug. Het geeft niet dat je dan niet bereikbaar bent, want je bent door de Bijbel of een goed boek ‘in gesprek met God’. Dat lezen van de Bijbel of een goed boek vraagt soms doorzettingsvermogen. Als ze vroeger goud wilden vinden, moesten ze doorzetten. Zo gewoon lezen en blijven lezen, totdat het je grijpt. En ik kan uit ervaring vertellen dat dit ook echt gebeurt. Het lukt mij ook niet altijd gelijk om geconcentreerd te lezen: dan moet ik doorzetten. En dat doorzetten begint met bidden: “Heere, open mijn verstand voor de woorden en de woorden voor mijn verstand.” Of dat nu de woorden van de Bijbel of van een goed boek zijn.

Ik wil afsluiten met de zonden waarin je steeds weer zegt te vallen. Ruim uit je omgeving op wat je opruimen kunt om niet meer in de zonde te vallen. Mogelijk is dat je computer: zorg dat de mogelijkheden eraf gaan waardoor je in zonde kan vallen. Mogelijk is dat je mobiel: neem een andere, waardoor je niet meer de functies hebt om tot deze zonden verleid te worden. Breken met zonden begint met opruimen van alles wat tot deze zonde verleiden kan en daarna het gebed om de Heere je hart wil doen breken met het verlangen naar deze zonden.

Ik hoop dat je wat mag hebben aan mijn antwoord: tenslotte zou je ik willen wijzen op Hebreeën 12:1-2: Ziende op deze Jezus en het alleen van Hem verwachtend zul je merken dat Hij nabij is de ziel die tot Hem zucht.

Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

geloofsleven