Avondmaal in een gemeente van een ander kerkverband?

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Mag je deelnemen aan het avondmaal als je een dienst bezoekt van een gemeente van een ander kerkverband?

Antwoord

Beste lezer,

Daar zijn een paar dingen over te zeggen. Het hangt ervan af in welk kerkverband je lid bent. De regels die op dit gebied gelden kunnen namelijk verschillend zijn.

Er zijn kerkverbanden waarin men een zogenaamd `open Avondmaal` kent: iedereen die in de Heere Jezus als Zaligmaker gelooft is welkom aan de tafel en wordt daartoe ook uitgenodigd. Andere kerkverbanden (waaronder het verband waartoe ik behoor) stellen bepaalde regels. Zo besloot de synode van de Chr. Geref kerken in 2004: “Een kerkenraad kan gasten die geen lid zijn van de Christelijke Gereformeerde kerken tot een viering van het Avondmaal toelaten wanneer zij: a. belijdenis des geloofs hebben afgelegd en derhalve gerechtigd zijn in de eigen gemeente Avondmaal te vieren; b. in de eigen gemeente niet onder kerkelijke tucht staan; c. bij de kerkenraad vooraf de wens te kennen geven van het gastrecht gebruik te maken. Hierbij geldt dat de eigenlijke toetsing en afweging van de situatie waarin en de omstandigheden waaronder een gast om toegang tot het Avondmaal vraagt, aan de betreffende kerkenraad blijft.”

We kunnen de vraag ook van een andere kant benaderen. Waarom zou je deelnemen aan het Avondmaal in een gemeente die de jouwe niet is? Is het nodig? Heb je bijvoorbeeld in de week daaraan voorafgaande ook voorbereiding gehouden, of komt zo`n wens vrij plotseling op? Dat lijkt mij niet zorgvuldig. Ik zou er dus voorzichtig mee omgaan. We spreken per slot van rekening toch ook over het H e i l i g Avondmaal.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal