Naar de hoeren gaan

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Wat is er fout aan om naar de hoeren te gaan? Immers Simson, de verspieders en Jezus gingen zelf ook naar de hoeren. En volgens mij wordt alleen tempelprostitutie verboden omdat het aan afgoden dienen verbonden is, vandaar als je met een hoer slaapt je een met haar en de afgod zult zijn.

Antwoord

Beste briefschrijver.

Om te beginnen: deze brief beantwoorden vind ik moeilijk. Waarom? Omdat ik niet weet waarom deze vraag wordt gesteld. Het kan zijn dat je een bijbelse onderbouwing wilt voor een bepaald gedrag, hoewel ik me dat nauwelijks kan voorstellen. Je kunt toch niet waar willen hebben, dat God vrouwen/meisjes tot een bepaalde leefwijze aanstelt, waardoor mannen/jongens aan hun trekken kunnen komen. Zou God het lichaam daarvoor zo hebben geschapen? Weleens gedacht aan de reden waarom veel meisjes en vrouwen in de prostitutie terecht zijn gekomen? Hoeveel zouden er vrijwillig prostituee zijn? Hoe minderwaardig en gebruikt voelen veel hoeren zich?! Dat tempelprostitutie om door jou genoemde reden verboden is, waag ik te betwijfelen, denk aan de tempel waar de zonen van Eli dienst deden. Was dat niet de tempel van Israëls God?; hoe verworden ook! En zou God een lichaam geven om er zo mee om te gaan. Dat het in de bijbel voorkwam, staat er niet om op te volgen, maar ter waarschuwing en het wordt ook veroordeeld.

Trouwens...lees 1 Korinthe 7:2: Iedere man zal zijn EIGEN vrouw hebben en iedere vrouw haar EIGEN man, om hoererij te voorkomen. Seksualiteit is niet gegeven om lustgevoelens op te wekken en bij de hoeren eventueel te bevredigen. Seksualiteit is een machtige scheppingsgave die tot volle ontplooiing komt binnen de grenzen van het huwelijk. Daarbinnen mag er ook van genoten worden.

Ik heb erg veel moeite met de uitdrukking dat Jezus naar de hoeren ging. Want “naar de hoeren gaan” heeft te maken met je seksuele bevrediging daar te zoeken. Daarvoor ging Jezus niet naar de hoeren. Jezus had maar één doel: zondaars te bevrijden van hun zonden en uit hun onmenselijke leven -ook de hoeren. Lees Johannes 8:1-11. Wie moeite heeft om zich seksueel te beheersen, moet geen bezoek brengen aan de hoeren, maar zich buigen voor God. Hij wil ook mannen daarin helpen zich te beheersen. Bevrijding door Christus is zo ver strekkend.

Misschien was mijn antwoord soms wat scherp van toon, maar mogelijk was dat vanwege de verbazing over de vraag; of zijn we zo ver van huis dat we dit betrekkelijk gewoon vinden: hoeren zijn er toch voor (dat je als jongen of man bevredigd wordt)...

Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

prostitutie