Laat tot geloof gekomen en weinig kennis

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben pas na mijn achttiende volledig tot geloof gekomen en heb dus in mijn informatieve jaren geen kerkelijke kennis of catechisatie ontvangen. Als ik nu kerkdiensten bijwoon, merk ik soms een gebrek aan die achtergrondinformatie. Ook kan ik niet alle psalmen meezingen en ken ik niet de volledige omvang van praktische kerkelijke processen. Ik schaam me daar wel een beetje voor omdat ik bang ben dat als ik hierover vragen stel, mensen negatief zullen reageren. Natuurlijk lees ik wel getrouw de Bijbel en leer ik daar veel van, maar deze problemen blijven bestaan. Wat kan ik nog doen?

Antwoord

Heel eenvoudig. Lezen, lezen en nog eens lezen. “Voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis”, (2 Petr. 1:5). Als het gaat om Bijbelkennis is het goed om naast wat je leest in het Woord, een goede Bijbelverklaring te gebruiken. Die van Matthew Henry bijvoorbeeld. Voor het meezingen van de Psalmen bestaan psalmboekjes. Bovendien zijn alle psalmen online te vinden op je smartphone. En wat is er mis mee om voor je zelf iedere week of twee weken een psalm uit je hoofd te leren? Daarnaast zijn er de drie formulieren van enigheid, die helder en pastoraal de geloofsleer van Gods Woord en de ware christengelovige samenvatten en toepassen. Al doende leert men.

2 reacties
schoenveter
Kerken kunnen best verschillend zijn, ik probeer wat algemene adviezen te geven en hoop dat dit je verder helpt:

Handige link: https://nl.wikihow.com/De-Bijbel-bestuderen
Begin te lezen in het nieuwe testament (met de evangeliën), daarin lees je wie Jezus is. Hij leert ons wie Hij is en wat Hij moest doen. En je ziet daarin ook veel voorbeelden en gelijkenissen die ons leren over het geloof en hoe wij moeten leven. Ze geven een goed beeld van hoe het geloof werkt. Ik zou de bovenstaande link aanhouden, deze geeft een uitgebreid en handig plan hiervoor. En zo zijn er meer hulpmiddelen op internet te vinden.

Via Psalmboek.nl/zingen.php kunnen berijmde psalmverzen geleerd worden. Ik zou aanbevelen (als je dit met zang/muziek wilt oefenen) om het ritmische geluidsbestand te kiezen, ongeacht wat ze in de kerk zingen. Dit omdat de muziek oorspronkelijk zo is bedoeld en het ook beter te begrijpen is hoe een wijs gaat. Onderin de pagina kan je verschillende berijmingen kiezen. Ik zou aanraden om te beginnen met deze wat eenvoudigere psalmen (het eerste vers): 8, 9, 75, 92, 93, 100, 105 (vers 5 met doop), 117, 121, 127, 136, 150. Er zijn uiteraard veel meer die goed te leren zijn. Wat je ook kunt doen is contact opnemen met dominee/kerkraad en vragen welke psalmen er de volgende zondag opgegeven worden en of hij 1 kan aanbevelen die je in die week kunt leren, zodat je die kan oefenen en meezingen in de eredienst.

Het is niet makkelijk deze tijd om er hulp bij te krijgen (met huidige griep/virus). Maar hopelijk kom je zo verder. Veel wijsheid en succes!
CharmaineMariska
Hoi,

Ik herken mij voor een deel in je verhaal. Ik ben zelf in mijn kinderjaren door mijn ouders meegenomen naar de kerk maar in onze thuissituatie waren er geen gesprekken over het geloof. Ik heb als kind altijd geloofd dat de Bijbel het Woord van God is maar ik kende de Weg tot eeuwig leven niet.
Op mijn 17e ben ik in contact gekomen met mensen die mij het Evangelie uit legden. Sindsdien heb ik door het lezen uit de Bijbel en door het volgen van Bijbelstudies steeds een beetje meer van het plan van God mogen ontdekken. Nieuwe inzichten en kennis bevestigen mij in mijn geloof telkens meer.
Destijds vond ik het ook moeilijk om vragen te stellen en deed ik dit dan ook vaak niet. Nu komen er bij de Bijbelstudie ook vaak nieuwe mensen die wel in alle vrijheid en nederigheid vragen durven te stellen. Dat vind ik zo fijn om te zien want door het stellen van vragen leren we. Ik hoop ook dat jij mensen mag ontmoeten die naar je willen luisteren zonder te oordelen.
Mocht je het prettig vinden om een keertje door te praten dan zou ik dit graag willen. Mijn gegevens zijn bij de redactie bekend.