De toekomende wereld - visioenen van de hemel en de hel

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Vanmorgen heb ik een boekje “De toekomende wereld (visioenen Hemel en Hel)” gekregen. Op de voorkant staat John Bunyan. Nu heb ik gegoogeld om informatie over dit boekje en schrijver te krijgen en daardoor heb ik vraagtekens gekregen of John Bunyan dit daadwerkelijk heeft geschreven en of het goed is om dit boekje te lezen. Kunt u mij meer vertellen over (de inhoud van) dit boekje? Is dit echt door John Bunyan geschreven? En adviseert u mij om dit boekje te lezen?

(Download boek in PDF)

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Het boekje waar jij in jouw vraag naar verwijst lijkt inderdaad niet door John Bunyan te zijn geschreven, maar door een zekere George Larkin. Althans volgens de Engelse heruitgave van 1735. De eerste uitgave van 1711 is anoniem gepubliceerd en vermeldde als auteur alleen de initialen “'J. B.” Bunyan was toen echter al 23 jaar overleden en daarom is het nogal twijfelachtig dat hij de auteur van dit werk was.

Het taalgebruik in dit boekje is ook heel anders dan dat van Bunyan. Het is veel wijdlopiger, fantasierijker en ook geleerder; in een beter Engels geschreven dan de eenvoudige Bunyan het ooit zou kunnen. En wanneer je de Nederlandse vertaling van ds. S. D. Feenstra en ds. D. G. Kuipers ervan hebt, is het ook nog eens in erg mooi en ouderwets Nederlands vertaald. Het is dus een vaardig geschreven en goed vertaald boekje, wanneer je althans lange zinnen en ouderwets beeldend taalgebruik kunt waarderen.

De auteur, naar wij mogen aannemen George Larkin, heeft bij het schrijven ervan zwaar geleund op het bekende “De Goddelijke Komedie” van Dante Alighieri (1265-1321), waar het in veel opzichten dus ook sterk aan herinnert. Een erg beeldende en fantasierijke beschrijving van een imaginaire reis door het hiernamaals; met enkele sprekend ingevoerde begeleiders door, en bewoners van, dit imaginaire hiernamaals. Wat dan door de schrijver met Bijbelgedeelten en aanhalingen van Engelse puriteinse predikers en schrijvers wordt ingekleurd.

Zonder meer interessante lectuur. Maar dan meer in cultuur-historisch opzicht en niet zozeer als leerboek, wat je in alles serieus zou moeten nemen. Want hoewel hij het zeker wel stichtelijk en vermanend bedoelde, gaat de schrijver zich nogal eens te buiten aan fantasierijke beschrijvingen, beschouwingen en dialogen, die eerder aan zijn creatieve en geleerde schrijversgeest lijken te zijn ontsproten dan direct aan de inhoud van de Bijbel.

Als je nieuwsgierig bent naar hoe veel Engelse en Schotse dominees tussen plusminus 1700-1850 preekten dan krijg je er hier een vrij getrouw beeld van.

Er is betere Bijbelse en christelijke lectuur te vinden, zoals Wilhelmus a Brakel, Kohlbrugge en Spurgeon, die ik je van harte kan aanraden.

Wat mij betreft kun je dat boekje gerust lezen. Maar dan wel een beetje kritisch.

Hartelijke groeten
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

boeken