Associatie muziek en misbruik

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / 8 reacties

Vraag

Degene die mij misbruikte, zette altijd bepaalde muziek aan. Helaas kan ik me niet meer herinneren hoe die cd's heetten. Dit heeft tot gevolg dat ik altijd bang ben om een flashback te krijgen als ik onverwachts muziek hoor die een associatie oproept. Ik weet nu niet welke muziek ik actief moet vermijden. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de misbruiker om hiernaar te vragen. Hij beweert dat hij berouw heeft, maar als dat waar is, zou een beetje hulp bij mijn verwerkingsproces wel op z’n plaats zijn. Hij wil hier echter niet aan meewerken. Wat kan ik nog doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat moedig van je om deze vraag te stellen! Menig mens durft hier niet over te praten uit schaamte of angst om niet geloofd te worden. En dat is het ergste wat je een misbruikslachtoffer aan kunt doen. Dan krijg je nog een trap na...

Je vraagt wat je kunt doen om deze muziek te mijden. Weet je, je genezing zit niet in het vermijden van dingen die flashbacks oproepen. Vermijden doe je vaak op basis van angst. Je vlucht er voor weg. En dat snap ik helemaal!! Maar het gaat je niet helpen! Beter zou zijn de angst aan te pakken die hier achter zit. Je hebt een trauma. En een trauma moet VERwerkt worden en niet WEGgewerkt. Sterker nog, het zal alleen maar erger worden, want het beheerst je leven. Je bent altijd op je hoede, want stel dat...

Zo moet je niet willen leven. Ik weet niet of je hiervoor al in therapie bent. Maar EMDR bijvoorbeeld zou je erg kunnen helpen om deze angst in de ogen te kijken, in plaats van weg te kijken. Je zal er nog één keer doorheen moeten met een goede traumapsycholoog en dan zal je merken dat de scherpe randjes eraf gaan. Het gaat nooit helemaal weg! Het heeft je beschadigd  tot in het diepst van je ‘zijn’. Maar als een trauma een plekje krijgt, zal je ook merken dat de flashbacks minder worden.

Wat ik ook hoop voor je dat je een lieve partner hebt/krijgt, die je met heel veel geduld en liefde hierin steunt en bij jou het vertrouwen weer enigszins hersteld kan worden. En stel dan dát je die muziek een keer hoort, ren er niet voor weg, maar kijk dan omhoog! Roep de naam van Jezus aan! Hij is sterker dan welke flashback dan ook! Hij heeft je tranen in Zijn fles bewaard. Hij weet het. Hij ziet het onrecht wat jou is aangedaan. Hij is de Grote Heelmeester!

Je schrijft dat de dader zegt berouw te hebben. Hopelijk is dat ook zo. Hij zal zelf ooit  verantwoording af moeten leggen van wat hij jou heeft aangedaan. Maar laat je niet dwingen tot vergeving. Er wordt vaak veel te gauw aangestuurd op vergeving. En daarmee wordt aan het slachtoffer voorbij gegaan. Heel misschien kun je dat ooit als je jouw trauma hebt verwerkt, maar heel vaak ook niet. Dit is een proces wat heel lang duurt. Gun dat jezelf en hopelijk je omgeving ook.

Ik wens je heel veel sterkte in deze zware weg. Schuil maar bij Hem, Die “uw krankheden kent en liefderijk geneest”!

Hartelijke groet,
Irma Roobol

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barendrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Ziekenverzorgende Somatiek & Psychogeriatrie

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
8 reacties
Jedidjas
Ik wil toch voorzichtig wat toevoegen:
Er zijn ook christenen (waaronder ikzelf) die EMDR toch wel erg op een vorm van hypnose vinden lijken. Welke therapie je ook kiest , doe het biddend met de Heere. Hij zal je rust geven over wat Zijn bedoeling is en als je er geen rust in krijgt doe het dan niet.
drernie
Ik hoop dat hiervan aangifte is gedaan....
refoweb
Beste Jedidjas,

Je mag dat uiteraard vinden maar veel christelijke deskundigen(!) denken daar anders over.

Zie o.a.:
https://www.rd.nl/opinie/emdr-wel-degelijk-erkende-behandelmethode-1.527135
en
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/emdr/
Jedidjas
Voor degenen die beide kanten willen inlezen, zowel voor of tegen EMDR op bijbelse grondslag raad ik aan onderstaande artikelen ook te lezen.

https://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/emdr/
https://stichting-promise.nl/bewustzijnsveranderende-technieken-en-methodes/emdr.htm
http://www.zoeklicht.nl/artikelen/emdr+een+aanwinst+bij+ptss+_5307

Wat je ook kiest, God erin betrekken blijft het belangrijkst in gebed .
Veel sterkte, kracht &wijsheid toegebeden in jouw moeilijke situatie.
ewmar
Zelf ook iets dergelijks mee gemaakt. Bij aangifte moet je sterk bewijs hebben en ook wordt alles tot in details gevraagd en opgenomen. Met daarbij de vraag of je het gaat winnen bij een rechtzaak. Ook al ben je slachtoffer de daders ook een goede advocaat in handen nemen. Wil je als slachtoffer wel heel dat gebeuren in want het vreet energie. Zelf EMDR gedaan 3 jaar erna. Had ik het maar eerder gedaan! Ik kan het iedereen aanraden die zoiets heeft mee gemaakt. Nu 10 jaar verder....ik heb nergens last meer van. Kan de dader aankijken. In mijn hart vergeven.

Wat ik pijnlijk vind in deze vraag is dat de dader niet verteld wat voor muziek het was. Probeer nog een keer contact op te nemen. Hij geeft aan berouw te hebben....je kunt hem voor blok zetten. Als Hij niet zegt welk muziek het is dan ga je melding maken bij de politie dat betekend dat hij bij hun in het systeem met een rode cirkel gezien wordt. Aan hem de keuze!
Sambalbij
---> jedidjas: yzersterke argumenten op bijbelenonderwijs.nl ;-)

'EMDR is een vorm van hypnotherapie. Net als bij hypnotherapie is bij EMDR sprake van een verlaagd bewustzijnsniveau, herbeleven en suggestie. Door hypnose wordt het Bijbelse gebod ‘Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand’ (Mattheüs 22:37) geweld aangedaan'
10249
Ik zie hierboven een aantal reacties, waarvan ik me afvraag hoeveel de vraagsteller daarmee geholpen is: wel of geen EMDR, wel of geen aangifte doen, wel of niet de dader voor het blok zetten. Wat mij betreft laten we gewoon het antwoord van de Irma Roobol staan, lijkt me helder genoeg.
sydneylover
@Jedidjas

Ik heb grote moeite met jouw opsomming van een aantal sites tegen EMDR. Ik vind die sites allemaal verdacht en ondanks de overvloed aan informatie, er zijn wel meer zogenaamd theologisch onderbouwde sites die van alles en nog wat beweren. Wat mij betreft is er dit eentje van.

Laten we het antwoord van mw Roobol maar laten staan, een discussie over wel of niet EMDR is wat mij betreft in deze draad ongepast want ik zie niet hoe dit de vraagstelster kan helpen. En dat zou voorop moeten staan toch?