Dubbel dilemma bij verliefdheid

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Via een bijbelstudie heb ik een jongeman ontmoet. Vanaf het eerste moment vond ik hem erg aantrekkelijk. Ik ben erachter gekomen dat ik enorm veel van hem hou. Omdat we altijd in een groep zitten, spreek ik hem nooit alleen of persoonlijk. We appen ook niet. (Hoe) kan ik ontdekken of hij ook van mij houdt?

Een aantal jaren geleden is iemand seksueel over mijn grenzen gegaan. Dit speelt in mijn hoofd op als ik aan een relatie denk. Het maakt me er soms bang voor. Ook het idee dat ik mijn gedachten helemaal met iemand mag en kan delen vind ik tegelijkertijd fijn en moeilijk. Op het moment dat ik me aangetrokken voel tot iemand neem ik vaak (emotioneel) afstand, ik denk uit wantrouwen. Ik wil dan juist open en eerlijk zijn, maar vind kwetsbaar zijn zo moeilijk! Heeft u tips om met beide dilemma’s om te gaan?

Een jongedame van 20 jaar.

Antwoord

Beste 20-jarige,

Je beide dilemma’s; je-wilt-wel-maar-durft-geen-kennis-te-maken staat naast je-durft-wel-maar-dan-wil-het-niet... Dat is lastig en misschien is het derhalve handiger om er een aantal gesprekken met een maatschappelijk werker of psycholoog aan te wijden dan via een anonieme brief hét antwoord proberen te vinden. Dit geschreven hebbende aan een voor mij onbekende jongedame kan ik alleen maar antwoorden dat je dènkt van iemand te houden. Denken is prima, maar in je eentje bouw je -hoe dan ook- geen relatie op, spreek dus toch de aantrekkelijke jongen een keer aan! Misschien met een smoesje om bijvoorbeeld een boek te lenen voor de Bijbelstudie. Of je hebt een interessant artikel gevonden over een onlangs besproken onderwerp dat je hem graag wilt laten lezen. Zoiets. Dan heb je de mogelijkheid tot een persoonlijker contact en aan zijn reactie merk je vanzelf wel of jullie beiden iets voor elkaar kunt gaan betekenen.

Ik zeg het voorzichtig, want dat je gedachten allerlei kanten uitvliegen op het moment dat je wat dichter naar elkaar toe zou kunnen gaan groeien is logisch. Maar juist ook wanneer alles wat vertrouwder wordt tussen jullie neemt de ‘veiligheid’ toe. Waarmee dan weer het moment om je ware gevoelens te uiten ‘vanzelf’ aanbreekt. Kwetsbaarheid wordt dan ook een meer natuurlijke houding, juist ómdat je je open en eerlijk kunt en mag opstellen om elkaar (steeds) beter te leren kennen. Geef jezelf de tijd is daarom mijn advies. Forceer niets, en helemaal niet je eigen gevoelens over toen-en-nu, als ik het zo mag samenvatten. Echter, zònder dat je elkaar ooit persoonlijk spreekt kom je niet verder dan te dromen over hoe een relatie met hem zou kunnen zijn. Probeer de uitdaging aan te gaan... biddend, dat wèl. Sterkte, hoor!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verliefdheid
1 reactie
Qwertyu
Als je wilt weten of iemand jou leuk vindt? Wees eerlijk tegen jezelf. Maak contact (hierboven staat al een goede tip hoe). Aan zijn reactie kun je weten of iemand ook iets in jouw ziet.
Als er enig contact is, stel voor om samen wat te doen. Geef dan twee opties (bijvoorbeeld woensdag en vrijdag avond. Zegt hij beide avonden niet te kunnen en stelt hij zelf niet wat anders voor. Vergeet het dan maar.

Nog een tip, wees eerlijk over je verleden.
Waneer? Als je er klaar voor bent. Wacht niet te lang, maar ik zou het niet doen voordat je hem volledig vertrouwd.

Elke vorm van intimiteit kan een heftige ervaring worden. Geef heel duidelijk je grenzen aan. Als je niks vertelt over je verleden voordat je intieme dingen doet kan dit je voor de rest van jouw leven beschadigen. De jongen in kwestie kan dan immers geen rekening houden met je gevoelens!
Neem ook de tijd om te vertellen over je verleden, doe het op een geschikt moment (een paar uur dat jullie samen zijn) en bereid je voor op vragen als: waarom heb je dat toegelaten?
Ook voor de jongen in kwestie gaat dit een heel heftig gesprek worden. Hou er rekening mee dat hij verdrietig wordt of boos.