Feliciteren na het dopen

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Tegenwoordig feliciteren mensen elkaar na het dopen. In onze kringen zijn de meningen hierover verdeeld. De een vindt dit kunnen, de ander vindt van niet omdat het een sacrament betreft. Kunt u mij hier wat meer over zeggen?

Antwoord

Komt dit inderdaad veel onder voor? Feliciteren na het sacrament van de doop? Daarvan weet ik niet... Hoewel de doop een groot voorrecht is en rijke weldaad spreek ik liever niet van een felicitatie maar wel zeg ik van harte Gods onmisbare zegen toegebeden, zoals we we zingen in Psalm 134 vers 3. Een felicitatie klinkt mij te menselijk en oneerbiedig. Misschien niet zo bedoeld, maar ik zou er heel voorzichtig mee zijn.

Daarbij komt dat naast de zegen van de doop het ook een grote verplichting met zich mee brengt. En dat kun je nooit van uit je zelf. Dat kan alleen in een diep afhankelijk leven van de Heere.

De God van Psalm 105 vers 5 van harte bevolen.

Groeten,
Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

doopfelicitatie