Zonden leren kennen

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Kan je je zonden hebben leren kennen maar de Zaligmaker nog niet hebben omhelsd door een waar geloof?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het antwoord kan heel kort zijn: ja, dat kan zeker. Kijk maar naar het dramatische leven van iemand als Judas of koning Saul. Beide mannen wisten wat ze verkeerd hadden gedaan. Ze (her)kenden hun zonden en wellicht hadden ze er ook spijt van. Maar ze hadden geen enkele behoefte of verlangen om naar God terug te keren door op zijn Zoon, de Heere Jezus, te vertrouwen. Integendeel, beide mannen pleegden zelfs zelfmoord!

Zo kan het ook vandaag met ons gaan. We kunnen in ons leven zien wat er niet goed is. We kennen en erkennen dan onze zonden. En het kan zelfs zijn dat onze zondekennis steeds groter wordt en dat we meer dan vroeger inzien hoeveel dingen leeg en nutteloos zijn, zelfs verkeerd zijn, dus zondig en afschuwelijk in Gods ogen. We kunnen er zelfs verdrietig en moedeloos van worden. Maar we kunnen de zonden ook ontkennen of kleiner maken door de omstandigheden de schuld te geven. Dat kan ook. Of hopen dat de zonden morgen minder worden. Vergeet het maar!

Wat God wil is dat we met al onze zonden naar Jezus komen! Hij kan en wil onze zonden wegnemen, door ze te bedekken met Zijn bloed. Hij heeft daar de diepe pijnlijke smadelijke straf aan het kruis vrijwillig voor geleden. Onvoorstelbaar, wat een liefde! En nu nodigt Hij je uit om je zonden te belijden en te vertrouwen dat het offer van Jezus ook nodig en geschikt is om jouw zonden weg te nemen. Bij dat vertrouwen hoort dat je Jezus als je enige Heere en Zaligmaker erkent en vrijwillig wilt gehoorzamen. Hij staat met open armen op je te wachten! Je hoeft niets mee te nemen dan je eigen tekort en vuiligheid (zonden).

Val voor Hem neer, raak Hem aan, omhels Hem, kus Hem. Het mag! Het moet! Het geeft je rust en vrede die het verstand te boven gaat! Wat is God groot en goed, dat Hij mensen zoals jou en mij zo dichtbij opzoekt en nodigt!

Ben je al gekomen?

Vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

zondekennis