Ouders ouderwets

Alie Hoek - van kooten / 4 reacties

Vraag

Ik ben 16 jaar oud en zit in een strenge kerk. Het onderwerp seks mag niet besproken worden, vooral mijn vader is daar super streng in. Ik ben tijdens zelfbevrediging betrapt door mijn moeder. Ze wil niet dat ik daarover praat met mijn vader. Als ik 21 ben wil ik uit huis gaan wonen. Ik vind het geloof te streng en m’n ouders te ouderwets. Is het in een ander geloof wat soepeler?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of -stelster,

Je bent 16 jaar en zit in een strenge kerk. Nu is het zo dat de meeste tieners wel vinden dat ze in een te strenge kerk zitten, onafhankelijk van het feit of die kerk dan inderdaad wel zo streng is. Maar goed, je schrijft er verder niets over wat je er dan zo streng aan vindt en dan kan ik er ook verder niet op ingaan

Je zegt dat het onderwerp seks niet besproken mag worden. Bedoel je niet in de kerk en/of thuis ook niet?. Dat is jammer want het is erg belangrijk om op een goede en Bijbelse manier met seksualiteit om te gaan en waar kan dat dan beter dan thuis in het gezin en in de kerk, met name op de catechisatie. Vanuit de wereld komt er wat betreft zoveel seksualiteit op de jongeren af dat het erg belangrijk is dat de jongeren weten hoe God seksualiteit wel bedoeld heeft.

Je zegt dat je tijdens zelfbevrediging betrapt bent door je moeder. Het zou fijn en goed zijn geweest als ze dan vervolgens het gesprek erover met je zou zijn aangegaan. Ze wil niet dat je erover met je vader praat, maar zou je dat zelf dan wel willen? Als er thuis helemaal niet over seksualiteit gesproken wordt, lijkt het mij niet zo makkelijk om dan wel met vragen rond zelfbevrediging naar je ouders en dan met name je vader te gaan. Over het onderwerp zelfbevrediging zijn al veel vragen gesteld op Refoweb. Misschien een goed idee om die eens na te lezen.

Als je 21 bent, wil je het huis uitgaan en elders gaan wonen. Je hebt nog 5 jaar te gaan voordat je 21 bent. In die tijd kun je soms over bepaalde zaken heel anders gaan denken dan nu. Heel goed om in die tijd goed over geloof en seksualiteit na te denken. Je geeft aan dat je het geloof van je ouders te streng en ouderwets vindt. Tja, wat moet ik daarop zeggen. Je geeft verder geen details aan of noemt dingen waar je dan tegen aan loopt. Meestal is het wel zo dat ouders erg veel van hun kinderen houden en het goede met hen voor hebben. Voor christelijke ouders is het geloof heel erg belangrijk en je hoopt en bidt dan dat je kinderen daarin verder gaan.

Je vraagt tot slot ook of het in een ander geloof wat soepeler is. Je weet toch ook wel dat er heel wat verschillende soorten kerken zijn: van heel licht tot heel zwaar. Wat echt belangrijk is, is dat een kerk helemaal volgens de Bijbel het geloof wil uitdragen. Goed om je daarop te focussen.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

ouders
4 reacties
Sarah1980
Hallo 16 jarige
Wat jammer dat je er met je ouders niet over seksualiteit kan praten.
Het is zo een belangrijk onderdeel van de opvoeding.
Jij moet alles kunnen vragen.
Dit heeft niets met kerk te maken.
Wij hadden vorige week een avond op een mbo school en daar werd verteld dat ouders (beide) verplicht zijn hier over te praten.
Laat anders je vraag en antwoord aan je ouders zien
Justin
Hoi 16-jarige,

Goed om je vraag te lezen! Mevrouw van Kooten heeft veel waardevols gezegd denk ik, maar ik wilde je graag ook nog een boekje doorgeven wat je zelf kunt lezen. Het heet ‘Let op! Liefde’ en is van Sarina Brons.
Denk dat je daar ook veel uit kunt halen. En ik hoop dat het ‘gesprek’ mogelijk gaat worden thuis, of eventueel met een goede vriendin of andere kennis. Belangrijk, want de Bijbel is er verder ook open over. Het is iets moois, goeds en menselijks, waarmee je veel aan elkaar kunt geven in een relatie. Dat maakte God zo.

Hartelijke groet!
Justin
En ps: ‘Justin’ heb ik aangenomen als ‘schuilnaam’ hier, maar ik ben gewoon een jonge vrouw en moeder!
Justin
Ai, en mw van Kooten heeft er ook boeken over geschreven zie ik. Dat zag ik even over het hoofd. Maar zo heb je leesvoer genoeg ook! ;-)