Bijwerkingen van omega 3

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Enkele jaren geleden is bij mij PCOS vastgesteld. Voor mij vielen toen aardig wat puzzelstukjes op hun plaats. Ik heb nooit hormonen gebruikt maar een dieet gevolgd en ben daardoor zoveel afgevallen dat mijn cyclus weer op orde was. En toen mochten we ook een tweede kind krijgen!!

Tijdens het dieet heb ik ook lijnzaad gebruikt. Gecombineerd met yoghurt als ontbijt. De ochtenden dat ik het nam was ik tot de middag duizelig. De andere ochtenden niet! Als ik vette vis eet kan ik daarna ook behoorlijk wiebelig zijn. Inmiddels ben ik weer op mijn oude gewicht. Ik heb een paar zwakke pogingen gedaan om af te vallen, maar heb nu het voornemen er weer goed voor te gaan omdat ik merk dat mijn gewicht de PCOS-gerelateerde klachten weer versterkt.

Nu heb ik gelezen dat voor mensen zoals ik omega3 visolie heel goed is. Maar ik heb dat enige tijd geleden geprobeerd en ben toen enkele weken zo instabiel op de benen geweest dat ik niet van plan ben dat weer te nemen. Mijn vraag is: wat kan de reden zijn dat mijn lichaam zo reageert? Als het zo goed is, waarom dan deze lichamelijke reactie?

Antwoord

Reactie (duizeligheid, wiebelig, instabiel op de benen) op lijnzaad, vette vis en op omega 3 visolie. Het klinkt als een bijwerking op omega 3 vetzuren (ongeacht de bron). Volgens het farmacotherapeutisch Kompas komt duizeligheid als bijwerking voor bij 1 op de 100-1000 personen. Onschuldig maar vervelend. Alhoewel je kan natuurlijk wat breken als je door de duizeligheid valt... Het lijkt me niet een middel wat bij jou past.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

bijwerkingenPCOS