Kamp voor LHBT+ers

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Via een vriend hoorde ik dat er een kamp voor LHBT+ers bestaat. Het HOJO-kamp. Hij is vorig jaar meegegaan en vertelde me dat het echt geweldig is. Je leert er veel jongeren kennen die ook LHBT+ zijn en hij had het mega naar zijn zin gehad met alle activiteiten. Hij heeft zichzelf meer leren kennen en voelt zich fijner in zijn vel. Ik zou graag mee willen omdat het me ook fijn lijkt andere LHBT+ers te ontmoeten. Het kamp is niet christelijk, maar iedereen is er welkom.

Mijn ouders vinden het denk ik nooit goed dat ik mee ga dus heb ik mezelf voor dit jaar opgegeven en de ouders van die vriend als contactpersoon opgegeven en zij vonden dat goed. Kan ik naar het kamp toe zonder dat mijn ouders dat weten? Ik ben in augustus wanneer het kamp is 17 jaar en hoef dus geen toestemming te geven van mijn eigen ouders.

Antwoord

Beste LHBT+’er,

Is dit niet een beetje vragen naar de bekende weg? Ik kan me niet voorstellen dat je het voor mogelijk houdt dat ik (of iemand anders hier) zou antwoorden met: “Ja joh, gewoon doen! Ga gewoon je eigen gang, zonder je ouders erbij te betrekken!”

Maar goed, laat me toch iets meer zeggen over die bekende weg. Ik sluit dan aan bij een zinnetje dat ik aantrof op de website van de HOJOkampen. Het leuke van zo’n kamp is dat het je de mogelijkheid biedt om “helemaal jezelf te kunnen zijn.” Als het erop aankomt, stelt die zin aan jou de vraag: Wie ben je? Wanneer ben je jezelf? Ik noem drie belangrijke dingen.

1. Het is duidelijk: je bent blijkbaar een LHBT+’er. Daar is op zichzelf niks mis mee en ik kan me goed voorstellen dat zo’n kamp je helpt om jezelf beter te leren kennen. Als jij denkt aan ‘jezelf zijn’ denk je misschien wel in de eerste plaats hieraan. Het belangrijkste dat over jou gezegd kan worden, is dat je LHBT+’er bent.

2. Maar behalve LHBT+’er ben je ook zoon of dochter van je ouders. Zij hebben je al 17 jaar proberen op te voeden vanuit de belofte die ze bij jouw doop aan God hebben gedaan (tenminste, daar ga ik even vanuit). Dat betekent niet dat ze altijd het goede hebben gedaan of altijd gelijk hebben gehad. Maar het is wel een positie die God aan jullie samen heeft gegeven: zij zijn jouw ouders en jij bent hun zoon (dochter). Voor God ben je dus niet maar een autonoom individu dat met niemand wat te schaften heeft en volledig zijn eigen gang kan gaan – zeker niet als 16- of 17-jarige. Je staat in een relatie die God wil zegenen. Het eerste wat dus bij me bovenkomt, is wat Paulus in Efeze 6:1-3 schrijft: “Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is juist. Eer je vader en moeder [-], opdat het je goed gaat en je lang leeft op aarde.”

3. Behalve LHBT+’er en zoon of dochter van je ouders ben je hopelijk ook christen. En als je dat nog niet van jezelf durft of wilt (te) zeggen, hoop ik dat je iets van het verlangen kent om het te worden. Want daar hangt heel veel vanaf. Je leert jezelf pas echt kennen als je jezelf ziet in het licht van God en Zijn Heilige Geest. En voor tijd en eeuwigheid blijf je alleen overeind als je weet dat Jezus jouw leven draagt en jou heeft vrijgekocht. Als het gaat om je identiteit, is dit dus het allerbelangrijkste. Het klinkt misschien zwaar, maar het is gewoon de werkelijkheid: “Wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen omwille van Mij (Jezus) en om het Evangelie, die zal het behouden” (Markus 8:35).

Misschien kun je best naar een HOJOkamp. Of je het doet, zul je zelf wel uitmaken. Maar als je het aan mij vraagt, zou ik je twee voorwaarden ter overweging willen geven.

-Je ouders zijn het ermee eens, of zijn er in ieder geval van op de hoogte. Als je uit huis bent, is het misschien anders, maar zolang je bij je ouders woont, lijkt me dit een voorwaarde.

-Je weet dat voor jouw identiteit (‘jezelf kunnen zijn’) belangrijker is dat je christen bent dan dat je LHBT+’er bent. Als dat niet zo is, kun je beter eerst met een christelijk kamp meegaan, waarin je groeit in je geloof. Jezelf als LHBT+’er beter leren kennen, is een terecht verlangen, maar jezelf als christen leren kennen, is belangrijker.

Je kunt jezelf trouwens als LHBT+’er én als christen (christelijke jongere) beter leren kennen door mee te doen met een bijbelstudiegroep van Hart van Homo’s. Van harte welkom!

Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

geaardheid