Danken voor president Trump

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over president Trump. Mij is geleerd ouders en overheden enz. gehoorzaam te zijn. Hen, ondanks hun gebreken, hoog te achten om de plaats die zij hebben. Nu valt mij al lang op dat er zeer weinig respect is voor president Trump. Alles word er aan gedaan om hem door het slijk te halen. Is dit iets wat ik mij verbeeld of is dit werkelijk zo? Of zijn de kranten erg negatief? Mag je voor deze president bidden of is hij werkelijk zo’n slecht persoon als men zegt?

Antwoord

Heel duidelijk is Gods Woord over hoe wij over onze overheden moeten spreken.  Wat jouw ouders je leerden is Bijbels totaal juist. Dit kun je verder lezen in Romeinen 13:1-5 en nog duidelijker in 1 Petrus 2:13-14 en 17. De koningen en keizers en andere regeringsambtenaren die in de tijd van Paulus en Petrus het roer in handen hadden, waren vaak meedogenloze mensen. Toch is het Gods’ wil hen in hun ambt hoog te achten. David heeft ons daarin een schitterend voorbeeld gegeven in hoe zijn geweten bezwaard was door een oneerbare daad tegen zijn wettige koning Saul, die hem notabene achtervolgde en hem probeerde te vermoorden.

Hoe er over President Trump gesproken wordt in de algemene media is duidelijk! Maar het is ook duidelijk dat God daarin niet gehoorzaamd wordt. Er zijn niet veel stemmen in de pers die een goed woord voor hem hebben. Dat president Trump vaak dingen zegt op een manier die niet hoort, houdingen heeft en beleid voert dat oneerbaar is, daar zal vriend en vijand het over eens zijn. In zijn doen en laten is hij niet schoon van zonden in persoonlijk en regeringsleven.  Toch behoren wij te bidden voor deze president. Hij is niet in het Witte Huis gekomen door een mensenhand! Gods’ voorzienigheid en regering staat boven zijn verkiezing tot president van Amerika. Daarom bidden wij elke (zon)dag voor de president van ons land (samen met alle anderen in de regering) zoals in Nederland voor het Oranjehuis en je eigen regering wordt gebeden.

Je vroeg: “Is hij werkelijk zo'n slecht mens als men zegt?” Nee, hij is nog slechter dan wat men over hem zegt! De buitenkant is immers maar een millimeter diep. Wat hij allemaal op zijn geweten heeft, weet God alleen. Nee, deze president heeft geen onberispelijk leven. Toch is een groot gedeelte van de Amerikaanse bevolking dankbaar voor deze president en zijn regeringsteam en ik schaar mij ook onder die groep. Betekent dit dat wij, als behoudende christenen, dan ook blij zijn met alles wat er door de president en de Republikeinse partij als regeringsbeleid wordt uitgezet? Nee, dat zal niemand van de behoudende christenen echt kunnen en toch zijn wij over het algemeen dankbaar dat God ons deze president tot op heden gegeven heeft. Hij is duidelijk een behoudende figuur die op zijn manier toch vecht voor de vrijheid van het christelijk geloof.

Ten laatste merk ik vaak enorm onbegrip over de Amerikaanse situatie in het politieke gestel onder mijn Nederlandse vrienden. “Hoe kunnen jullie nu op zo’n man stemmen of hem ondersteunen?” wordt er weleens aan mij gevraagd? Heb begrip dat wij hier niet de luxe hebben van een SGP die politieke vertegenwoordigers heeft. Er zijn hier over het algemeen maar twee partijen: de conservatieve en de liberale. Allebei zijn het partijen die in verschillende aspecten veraf staan van de Bijbelse normen die ons lief zijn. Maar uiteindelijk moet je dan toch kiezen voor de partij die het dichtste bij de morele gronden van Gods wet staat.

Bid voor onze president dat hij ook wijsheid krijgt om dit land met zoveel wereldwijde invloed te mogen begeleiden op een integere en nederige wijze. Bid dat hij een Godsontmoeting mag hebben die hem sterker mag maken in het zoeken van Bijbelse gerechtigheid in hoe we met elkaar omgaan, voor elkaar zorgen, onze machtspositie gebruiken om te dienen en samen de lasten dragen in ziekte en ongeval. Dank God voor de moed die deze president heeft om als eerste in de Verenigde Naties de vervolging van christenen aan de orde te stellen. Dank God voor een president die zich ten volle inzet om het ongeboren kind te beschermen tegen abortus. Dank God voor een president en zijn team die vecht om de vrijheid van onze godsdienst te beschermen tegen een stroming waarin het verboden wordt om zelfs de Bijbelse normen en waarde te prediken van je eigen kansel. Dank God voor een president die niet tegen immigratie van buitenlanders is die met armoede en ellende geconfronteerd worden, maar die wel zo’n immigratie via wettelijke en ordelijke wegen wilt banen zodat zulke arme mensen niet van de ene ellende in een andere ellende belanden. Dank God voor een president die jaarlijks een proclamatie uitschrijft waarin hij het hele land opwekt voor een dankdag (in november) en een nationale dag van verootmoediging en gebed (in mei). Goed, dat kan een traditie zijn, maar ieder jaar treft het me toch om zo onze president te horen in zijn pleidooi om voor God te verschijnen en onze dankbaarheid en ook onze nood voor Hem neer te leggen in een kerkelijk bijeenkomst.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee, hoor, president Trump is geen heilig boontje. Hij is ook een boef, daar ben ik van overtuigd. Maar toch gebruikt God hem en Hij heeft ruim drie jaar geleden tot verbazing van de hele wereld Trump als president van de Verenigde Staten aangesteld.

Gode alle eer en heerlijkheid voor Zijn ondoorgrondelijke wegen en wijsheid.

Pastor A. T. Vergunst