De vossen hebben holen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Jezus woonde in Kapernaum. Hoe kan Hij dan zeggen: “De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge”?

Antwoord

Het antwoord is te lezen in het artikel 'Jezus volgen vraagt om zelfverloochening'.

3 reacties
Jeffree
Dit vroeg ik me laatst ook af!
Wat misschien nog helpt: Marcus 2:1-12 lijkt zich af te spelen in Jezus' eigen huis. Met andere woorden: Hij had ook in Zijn eigen huis geen rust om neer te liggen, ze braken Zijn (!) dak zelfs open.

Jezus' woorden puur letterlijk nemen: 'geen voorwerp hebben om op te liggen', lijkt mij strijdig met Mar 4:38, ik denk dus dat Jezus bedoelt: nooit eens rust hebben.
Samuel1448
Over het algemeen wordt verondersteld dat de geschiedenis in marcus 2 zich afspeelde in het huis van Petrus waar Jezus verbleef als Hij in Kapernaüm was. Dit huis, wat al sinds de 1e eeuw als kerkgebouw werd gebruikt is overigens nog steeds te zien in Kapernaüm en was oorspronkelijk ongeveer zes meter in het vierkant. Tegenwoordig is er bovenop de restanten een kerk gebouwd met een glazen vloer. Als het inderdaad zo is dat dit de plek is waar vier mannen hun zieke vriend op een bed aan vier touwen naar beneden lieten zakken dan kijk je door deze glasplaat op dezelfde manier naar beneden als de vier mannen indertijd.
CrA
Een vos heeft zijn hol en een vogel zijn nest, wat trekt. Jezus had mogelijk een huis(Joh. 1:40), maar Hij was niet Thuis, bij Vader.