Is antroposofie occult?

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Is antroposofie occult?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vraag of antroposofie occult is, is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Niet dat we niet zouden weten wat antroposofie is, maar de vraag is wat precies occult is. Soms wordt het begrip occult heel ruim gebruikt en wordt al heel gauw van occult gesproken.

Het woord occult komt niet in de Bijbel voor. Het betekent letterlijk: “wat verborgen, geheim is”. Nu zijn er in Gods schepping heel veel dingen die “verborgen” zijn, d.w.z. die we niet kunnen verklaren. De ‘gaven’ van vogels bijvoorbeeld om naar een bepaalde plaats in warme landen te trekken en op exact dezelfde plaats weer terug te keren. Hoe weten die de weg? Of de zalm die in zoet water wordt geboren en circa 6000 kilometer de zee doorkruist om na een jaar of vijf naar dezelfde zoetwaterplaats terug te keren, om daar te paaien en vervolgens te sterven. Wie heeft hem dat verteld? Trouwens, wie had een honderd jaar geleden kunnen denken dat wij in de huiskamer in kleuren kunnen zien wat op hetzelfde moment aan de andere kant van de wereld gebeurt? En dat je met een paar mensen tegelijk in één treincoupé, ieder met zijn eigen GSM’tje, kunt bellen ieder naar verschillende delen van de wereld. Het kan zelfs met foto en al. Allemaal draadloos. Het ligt allemaal in Gods schepping besloten. Maar als je mij vraagt hoe het werkt, dan weet ik geen antwoord, hoewel een wetenschapper het wel zal kunnen uitleggen (denk ik).

Naar mijn gedachten is occult vooral datgene wat op een verborgen wijze aanwezig is, maar waarvan God gezegd heeft dat wij daarvan af moeten blijven en, als we ons er toch mee bezig houden, een invalspoort voor de duivel kan zijn. Bijvoorbeeld: je bezig houden met geesten van doden (zo dat al mogelijk zou zijn), of met de geestenwereld in het algemeen. De Bijbel wijst dat duidelijk af. Of je bezig houden met het voorspellen van de toekomst (weer: zo dat mogelijk zou zijn). De toekomst is aan God, en is voor ons (gelukkig!) verborgen. Het is een van de zegeningen van God dat we niet in de toekomst kunnen zien. Zo leren we ons leven in Zijn handen te leggen en in afhankelijkheid te leven.

Is antroposofie occult? De antroposofie houdt zich wel bezig met dingen die wij occult noemen, zoals bijvoorbeeld de geestenwereld. Antroposofie betekent letterlijk (antropos = mens; sofia = wijsheid): wijsheid van of aangaande mens. Daarbij moet je niet denken aan wijsheid door bijvoorbeeld ons verstand of die we verkrijgen door onze zintuigen. Maar wijsheid aangaande het innerlijk van de mens en dan in die zin: zijn innerlijk waarmee hij verbonden zou zijn met de geestenwereld en het vermogen heeft in de geestenwereld door te dringen. Dat moet de mens proberen te ontwikkelen. Je moet niet bij het materiële blijven staan, zegt de antroposofie (daar heeft men natuurlijk gelijk in), je moet doordringen tot de diepste kern die in de mens zit. Die kern is goddelijk (bij ‘goddelijk’ moet je niet denken aan christendom of boeddhisme of islam of iets dergelijks maar ‘goddelijk’ in heel algemene zin. Je diepste kern was voor je geboorte (voordat je verwekt werd al) ‘geest’ in de geestenwereld. Sinds je verwekt werd en geboren werd, is die diepe geesteskern in jou, en als je sterft gaat die kern weer naar de geestenwereld terug, om daarna weer opnieuw te incarneren (mens te worden). Je bent dus eigenlijk je ‘diepste kern’ en je bent op aarde (met die diepe kern in je) om goed te leven; doe je het goed dan keer je na het leven terug in een beter leven, doe je het verkeerd dan is je volgende leven slechter of minder.

Taak van de mens is om het in elk volgend leven beter te doen. Als het heel goed gaat kom je na vele levens (incarnaties) in het nirwana, zeg maar: ‘de eeuwige geestenwereld’ die te vergelijken zou zijn met een soort hemel. (Overigens zegt niet elke antroposoof dat).  Dus de reïncarnatiegedachte:  je keert na je dood in een ander leven terug.  Je moet ook proberen om met de geestenwereld contact te zoeken, of op z’n minst de geestenwereld door innerlijk ‘schouwen’ ‘waar te nemen’. Al met al is de antroposofie verwant met de New Age-beweging.

Ik hoef je niet te zeggen dat dit alles op gespannen voet met de Bijbel staat, beter: er mee in strijd is.  Een stap verder (hoewel elke antroposoof dat waarschijnlijk ook niet zal zeggen) is het geloof in Jezus als een heel bijzonder ‘Geestesmens’. Jezus kwam op aarde om de mensheid te helpen om het contact met de geestelijke wereld (dat de mens oorspronkelijk had) weer terug te vinden. De Geest daalde in Jezus neer bij Zijn Doop in de Jordaan, en Hij was sinds die tijd heel bijzonder met de Geest vervuld mens. Met andere woorden: Jezus was een gewoon mens, maar stelde Zijn lichaam en leven ter beschikking van de hogere Christusgeest, en zo is Hij een geweldig voorbeeld voor ons, dat Hij heeft ‘volgehouden’ tot Zijn dood toe. De mensen begrepen Hem niet, en zo werd Hij gekruisigd. Nu heb ik dat heel generaliserend geschreven. Het is de leer van Rudolf Steiner, die de grondlegger van de antroposofie genoemd kan worden. (Hij leefde 1861-1925).  Niet elke antroposoof zal alles van Rudolf Steiner voor zijn rekening nemen. Maar het zijn wel de grote lijnen. Wat heeft dit nu voor consequenties? Voor de antroposoof op allerlei terreinen.

 De geneeskunst. Deze moet zich niet alleen richten op het zieke lichaamsdeel, maar op de hele mens. Daar heeft men natuurlijk gelijk in. Maar oppassen als met die gehele mens ook bedoeld wordt zijn innerlijke verhouding t.o.v. de geestenwereld. Natuurlijk zal een christenarts ook rekening houden met iemands verhouding tot de Heere, of men bij Hem innerlijke rust vindt, enz, of dat iemands leven beschadigd is door een bepaalde zonde of iets dergelijks. Een antroposoof zoekt die kant soms/vaak ook uit, maar vult het ‘begrip’ God (god) anders in.

Ook zegt men: ziekte is verstoring van het evenwicht, een evenwicht dat in de hele kosmos is te vinden. Dat evenwicht moet hersteld worden en dat kan gebeuren met bepaalde mineralen e.d. Ook daar ben ik heel voorzichtig mee. Veelzeggend is dat antroposofische medicijnen niet in het ziekenfondspakket zitten. Overigens: een antroposofische arts is gewoon arts; hij heeft evenals elke arts de artsenopleiding aan de universiteit afgerond; hij zal de reguliere geneeskunde ook niet afwijzen. Maar daarnaast beoefent hij ook de antroposofische geneeskunde.

De landbouw: Deze is voor de antroposoof biologisch-dynamisch, want de hele natuur is een levend organisme waar je niet tussen moet komen met bijvoorbeeld gif of kunstmest. Ook daar zit veel in wat waar is. Maar of dat allemaal kan? Bovendien houdt men sterk rekening met bovennatuurlijke krachten die invloed zouden hebben op de aarde, bijvoorbeeld in het ritme van de seizoenen. Dat God dat ritme van de seizoenen heeft gegeven en dat dat in de schepping ligt opgesloten is wat anders dan ‘bovennatuurlijke krachten’.

Onderwijs: Het gaat er niet in de eerste plaats om, om het kind veel verstandelijke kennis bij te brengen (natuurlijk moet dat ook!), maar om het kind op een natuurlijke wijze de dingen bij te brengen die het weten moet. Het kind moet de wereld leren ontdekken door bijvoorbeeld natuurlijke materialen (hout, zo min mogelijk kunststof), geen televisie (dat verstoort de kinderziel), creatieve vakken, en heel sterk rekening houdend met wat er in het kind leeft (dat is immers gevolg van de geesteskern die in het kind zit); het onderwijs is heel sterk op het individuele kind zelf gericht. Antroposofische scholen zijn bijvoorbeeld de zgn. vrije scholen.

Nu mag je zelf uitmaken of antroposofie occult is of niet. Duidelijk is dat we op bijbelse gronden wezenlijk van de antroposofie verschillen. Ook al zitten er elementen in waarover we kunnen nadenken, maar dat geldt waarschijnlijk van alles in het leven, misschien zelfs van bepaalde dingen in een andere religie. Maar voor ons staat bovenaan het geloof in een scheppende God, de genade van Christus Die Gods Zoon was en mens werd, en de Heilige Geest (Die heel wat anders is dan de geest die in elk mens zit), Die in ons leven wil komen en ons wil heiligen.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Het is heel goed om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld te zien of te koop of te doen is. Maar dan vooral daarbij aan de Bijbelse lijn vast te houden, die ons wijst op het geloof in Christus

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

antroposofie