Huisbezoek van diaken die niet aangaat

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ben lid van de CGK. Bij mij komen altijd een ouderling en een diaken op huisbezoek. De diaken viert geen avondmaal en ziet zichzelf niet als kind van God. Ik heb liever dat er twee kinderen van God op huisbezoek komen. Wat denkt u, zou ik dat kunnen zeggen tegen de kerkenraad?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat mag je natuurlijk wel vragen. Een kerkenraad kan er voor kiezen om de huisbezoeken -die normaal gesproken door de ouderlingen worden gedaan- te verdelen over de beschikbare broeders in de kerkenraad en zo ook de diakenen te laten meedraaien.

De leiding van het gesprek zal doorgaans wel bij de ouderling (dienen te) liggen, mijns inziens. Dan is de rol van de diaken dus beperkt. Dat relativeert je vraag wellicht ook wel.

Je moet natuurlijk ook oppassen met de gedachte dat iemand die geen vrijmoedigheid heeft voor het Heilig Avondmaal en zichzelf niet als een kind van God ziet, geen kind van God kan zijn. Maar het zou wel fijn zijn dat iemand jou jaloers kan maken op het leven met de Heere.

Misschien kun je daar beter naar vragen en zeggen dat je behoefte hebt aan onderricht van mensen die de Heere vrezen en die kunnen vertellen wat het Heilig Avondmaal voor hen betekent. Wie weet ga je de schroom van de betreffende diaken beter begrijpen.

Een andere vraag is of broeders die geen Avondmaal vieren wel ambtsdrager kunnen zijn. Daarin maakt de kerkenraad van jouw gemeente een andere keus dan de mijne. Dat zal doorgaans samenhangen met de ligging en het geestelijk klimaat van de gemeente en in verband daarmee met het aantal beschikbare broeders voor het ambt.

Ik wens je in elk geval een goed huisbezoek toe, waarbij de Bijbel open gaat en de harten opengaan. Vergeet niet voor de broeders te bidden...

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerhuisbezoek