Dichtklappen in grote groep

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman en door ziekte jarenlang buiten de maatschappij geweest. Het kost me daarom moeite om in grote groepen met mensen contact te zoeken, bijvoorbeeld op feestjes, zeker als daar ook nog meiden zijn. En dat, terwijl ik in kleinere groepen daar veel minder last van heb. Hoe komt dit en wat kan ik daar aan doen? Ik merk dat ik in een grotere groep gewoon dichtklap en niet meer weet wat ik moet zeggen.

Antwoord

Beste jongeman,

Uw brief lezende denk ik dat het voor u veel prettiger om te vertoeven in een kleine groep. Daar is niets mis mee, toch? Bovendien bent u vast niet de enige die “een grote groep” liever mijdt! U zegt door ziekte “buiten de maatschappij” te hebben geleefd. Fijn als de ziekte nu geen rol meer speelt, maar eis dan op dit moment ook niet teveel van uzelf! Dat is niet nodig en wanneer u het toch wilt, leer dan langzaam te groeien in het ‘mee doen’ totdat ook een iets grotere groep niet onwennig meer aanvoelt.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

2 reacties
Naturel
Je zou een assertiviteit training kunnen overwegen,
Ken veel mensen bij wie dit echt vruchten heeft afgeworpen
Jeffree
Als toevoeging op het antwoord van Marijke Rots:
Heb het erover met de Heere.
Mozes was de eerste 40 jaar (!) van zijn leven van zijn volk verwijderd, en de 40 jaar (!) daarna praktisch van de hele maatschappij. Lees biddend (in elk geval) exodus 3 & 4.

Wat betreft 'de meiden': lees biddend 1 korinthe 7.