Aambeien

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik vind het een wat genante vraag en ben daarom blij dat ik deze anoniem kan stellen... Kan het kwaad om jezelf rectaal te toucheren? Ik doe dit af en toe (met handschoenen) bij mezelf omdat ik wat last van aambeien heb en het persen pijnlijk is en naar mijn idee ook niet goed omdat de aambeien dan verergeren. Hierdoor (ik denk tenminste dat het hierdoor komt) is het soms lastig voor mij om ontlasting te krijgen en dan helpt het om rectaal te toucheren, heel voorzichtig uiteraard. (Uiteraard begrijp ik dat er ook manieren zijn om van aambeien af te komen, maar dat is weer een ander verhaal.) Alvast dank voor uw antwoord!

Antwoord

Om te beginnen met een direct antwoord op uw vraag: het kan geen kwaad. Denk wel dat, als er inderdaad aambeien zijn, er prettiger manieren zijn om daarmee om te gaan cq daar vanaf te komen. Buiten allerlei zalven, is er ook de mogelijkheid van afbinden (kleine ingreep, niet operatief).

Overigens hebt u gelijk dat persen aambeien kan doen ontstaan en ook verergert wanneer aanwezig. Naast een laxerend dieet (o.a. veel vezels en minimaal twee liter vocht per dag) zijn soms laxantia nodig. Te denken valt aan middelen als movicolon of forlax, liever geen bisacodyl of senna e.d.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

anus