Fijne feestdagen

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

De afgelopen dagen liep ik er erg tegenaan dat iedereen (niet-christenen) elkaar zomaar “fijne feestdagen” toewenst. Bij mij kwam de vraag naar boven wat je als christen je medemens het beste kan toewensen. Ik gun mijn naaste dat ze het ware Kerstfeest mogen vieren, dat ze Christus zullen ontmoeten. Wat kan ik een niet-christen het beste toewensen? Mag je iemand ‘zomaar’ gezegende kerstdagen toewensen? Deze vraag is te laat voor dit jaar, maar misschien voor volgend jaar wel toepasbaar.

Antwoord

Waarom niet? Zolang je het gunt en niet oplegt (!), kun je het iedereen toewensen.

“Gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2020”; dát was mijn kerstgroet dit jaar aan familie, vrienden, collega’s, gelovigen, ongelovigen, mijn kerkenraad, en zelfs aan een bevriende bisschop! Ze hebben het allemaal begrepen, niet minder gewaardeerd, gereageerd!

Ik zou zeggen: Maak het jezelf niet altijd zo moeilijk. Denk vooral niet zo refo (“ik moet!”), maar denk Paulus (“Ik mag, en sta in de vrijheid!”): De Joden een Jood, de Grieken en Griek. Wees slim als slangen en simpel als duiven.

Ds. M. F. van Binnendijk

1 reactie
lin1991
Enige nuchterheid (toe)gewenst bij vraagsteller.